دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

نکاتی درباره اجرای سینی کابل

نکاتی درباره اجرای سینی کابل

نکاتی درباره اجرای سینی کابل : عمدتا در مراکز صنعتی یا تجاری و مسکونی عظیم انجام می گیرد و در داخل فضای ساختمان اغلب سیم کشی ها از طریق لوله گذاری انجام می ​پذیرد.

در پروژه های مسکوی و تجاری ، اگر هم قراربراستفاده از سینی کابل باشد، اینکار از کنار کنتور برق تا ورودی لوله برق اجرا می گردد.

در تمام ساختمان های بلند مرتبه و با تراکم واحد بالا از سینی کابل برای انتقال کابل های فشار ضعیف و قوی از واحد ها تا محل کنتور ها و… انجام میشود.

 

برای مسیرهای عمودی نظیر فضای قرارگیری رایزرها می توان به جای سینی از نردبان کابل استفاده نمود

معمولا در هنگام بتن ریزی داکت مورد نظر در ابعاد پیش بینی شده در نظر گرفته میشود، سپس سینی کابل از طبقه آخر تا طبقه ابتدایی اجرا می گردد  ، که جهت نصب آن می بایست از نگهدارنده سینی  ( ساپورت سینی کابل قابل نصب بروی سقف و یا دیوار ) ، رول بولت و… استفاده گردد.

معمولا در اجرای سینی کابل ، قسمت فشار ضعیف از فشار قوی جدا میگردد و دو سینی کابل به موازات هم کشیده می شوند.

برای جداسازی قسمت فشار ضعیف از فشار قوی می توان کابلها را در دو طبقه مجزا از یکدیگر اجرا کرد و در صورتی که فضای کافی در اختیار نباشد ، می توان از دیوار جداکننده ( دیوایدر) در فواصل مورد نیاز استفاده کرد.

بستن کابل ها به سینی کابل هم ساده بوده  و فقط با بست کمربندی به سینی کابل بسته میشوند.

بهتراست که کابل ها در سینی کابل برروی هم قرارنگیرندو با توجه به نوع کابلها و کاربرد آنها از جداکننده (Divider ) جهت جداسازی آنها استفاده گردد .

اگرچه توصیه هایی در ارتباط با اجرای سینی کابل در نشریه 110 ساختمان و سایر کتب مهندسی برق آمده است ، اما اینکار بسیار بر تجربه اکیپ اجرایی متکی بوده ،هرچه تجربه افراد مجری بالاترباشد، کیفیت بالاتری در نصب سینی کابل شاهد خواهیم بود.

 

استفاده از محصولات مناسب و فاقد پلیسه در لبه ها و نقاط پانچ شده از زخمی شدن کابلها و اتصال بدنه و مشکلات ناشی از آن جلوگیری خواهد کرد.

همچنین دقیق بودن اندازه دهانه سینی ها ، باعث می شود به راحتی همراستا شده و بتوان سینی ها را در امتداد خط مستقیم نصب نمود.

 

در سوله های صنعتی ستون ها مانعی در جهت نصب مستقیم سینی ها هستند که برای عبور ازآنها سه راه وجود دارد :

 

1- می توان از طریق اضافه کردن طول براکت های دیواری ، سینی ها را به اندازه مورد نظر جلوتر آورد( جلوتر از ستون ها ) و سینی ها را در امتداد خط مستقیم وموازی با دیوار نصب نمود.

 

 

2- حالت دوم نصب به این گونه است که سینی ها را با فاصله 5 سانتیمتر از دیوار نصب کرده و در هنگام مواجهه با ستون های سوله از 4 عدد زانویی 45 و یا 80 درجه برای دور زدن روی ستون ها استفاده کرد که این روش هزینه کمتری را در بر خواهد داشت .

 

حالت دوم نصب سینی ها برروی دیوار در سوله های صنعتی

 

 

3- حالت سوم به این گونه است که ستون ها را سوراخ کرده و از داخل آن سینی ها را عبور می دهند که این روش پرهزینه تر و وقت گیر تر اما به لحاظ شکل ظاهری زیباتر است .

حالت سوم نصب سینی ها برروی دیوار در سوله های صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *