دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

انواع ورق فولادی در تولید سینی کابل

انواع ورق فولادی در تولید سینی کابل

ورق روغنی

 

نامگذاری ورق های روغنی را اصطلاحی عامیانه و بر مبنای وضعیت ظاهری این نوع ورق شکل داده است.

 

ورق های فولادی (فلزی) به دو صورت کلی نورد (تولید) می شوند. نورد سرد (ورق روغنی ) و نورد گرم (ورق سیاه ) .

 

نام دیگر ورق روغنی ورق با نورد سرد است اصطلاح عامیانه ورق هایی است که با تکنولوژی نورد سرد تولید می شوند، در این فرآیند ورق های با ضخامت بالا توسط نورد به ضخامت های پایین تر تبدیل می شوند.

 

در این فرآیند به علت استفاده از نورد سرد کیفیت ظاهری ورق های نورد شده بسیار عالی می باشد، از این رو از این نوع ورق ها بیشتر در کاربردهایی که ورق ظاهر جسم را تشکیل می دهد استفاده می شود.

 

ورق های روغنی بسته به نوع آلیاژ و همچنین عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آنها به چند دسته کلی ) و *ورق های معمولی (مانند ST۱۲ *ورق های نیمه کشش (مانند ST۱۳) ورق های فوق کشش ) تقسیم می شوند. ST۱۴

 

معمولا برای تولید سینی کابل گالوانیزه گرم با ضخامت 1.5 و کمتر از ورق روغنی استفاده می گردد.

ورق سیاه

 

ورق سیاه دردو نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی و در استانداردهای مختلف تولید می شود که این مجموعه تنها در نوع معمولی آن استاندارد st ۳۷ و در نوع صنعتی آن استاندارد st ۵۲، A۲۸۳ – GR C، A۲۸۵-GR C، A۵۱۶ –GR ۶۰ ,۷۰ را فروش دارد .

 

معمولا برای تولید سینی های کابل گالوانیزه گرم با ضخامت 2 میلیمتر و بالاتر از ورق سیاه استفاده می گردد.

ورق گالوانیزه

 

آهنی است که با فلز روی پوشانده شده باشد. این آهن ، حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ می‌ماند.

 

ماهیت آهن گالوانیزه  :  در آهن گالوانیزه ، بین آهن و روی ، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد بکار می‌رود.

 

روش گالوانیزاسیون : در گالوانیزاسیون ، فلز فاسد شدنی را در مذاب یک فلز فاسد ناشدنی فرو می‌برند و بیرون می‌آورند تا سطح آن از یک لایه فلز فاسد نشدنی پوشیده شود.

 

مثلا ورقه های نازک آهنی را در مذاب فلز روی فرو می‌برند و بیرون می‌آورند تا سطح آنها از فلز روی پوشیده شود و آهن سفید یا آهن گالوانیزه تهیه شود .این محصول درساخت تاسیسات الکتریکی از جمله سینی کابل کاربرد دارد.

 

معمولا برای تولید سینی های کابل گالوانیزه از ضخامت های 70 میکرون تا 2 میلیمتر استفاده می گردد که بسته به میزان کابلها و عرض سینی های کابل می بایست ضخامت آن را انتخاب نمود .

 

انواع ورقهای دیگر مورد استفاده در سایر صنایع:

 

ورق رنگی

 

معمولاً ورق های گالوانیزه را در کوره های خاص رنگ پاشی می کنند تا ورق رنگی تولید شود. ورق های رنگی در سقف سالن ها و کانکس ها  مورد استفاده است.

ورق آجدار

 

نوعی ورق گرم است که برای سطوحی استفاده میشود که از سرخوردن افراد و یا اشیاء جلوگیری می‌کند.

 

برجستگی های پراکنده شده در سطح ورق، معمولا به شکل بادامی و یا اشکال دیگر است ، سقفهای شیروانی نمونه ای از کاربرد این محصول است.

ورق اسید شویی

 

ورق‌های اسید شویی شده نیز از ورق‌های گرم تولید می‌شود که طی پروسه ایی اسید شویی می‌شوند و زغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و قدری ظاهر ورق براق‌تر می‌شود، یعنی نزدیک به ورق روغنی است.

 

ورق تین پلیت 

 

به ورق هایی با ضخامت ۰.۱۶ میلی‌متر تا ۰.۴۵ میلی‌متر گفته می‌شود که بیشتر جهت قوطی‌های چای ، کنسرو ، مواد غذایی و روغن‌های نباتی استفاده می‌شود که جهت مصون سازی مواد غذایی یک لایه قلع روی ورق سرد روغنی))ST۱۲ پوشیده شده است.

 

پوشش سقف

 

ورق دوبل رنگی می‌باشد که بین دو ورق ، موادی از جنس فوم فشرده شده وجود دارد که با ضخامت‌های معین، عایق سرما و گرما برای سقف و دیوار استفاده می‌شود، این ورق ها ساندویچ پنل نیز گفته می شوند.

ورق کرکره

 

ورق‌های موج دار شیروانی جهت پوشش سقف‌های شیروانی از متریال مختلفی استفاده می‌شود، که این متریال ها را (با توجه به گسترش استفاده از ورق‌های فلزی) می‌توان به دو دسته ، پوشش‌های فلزی و پوشش‌های غیر فلزی تقسیم نمود.

تیرآهن

 

به طور معمول کارخانه های سازنده تیرآهن از دو نوع استاندارد پیروی می‌نمایند : استاندارد IPE محصولات کشورهای اروپایی و ایران بیشتر از این نوع می‌باشند.

 

بارزترین مشخصه این نوع تیرآهن اینست که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بال‌های آن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می‌باشد.

 

میلگرد

 

میلگرد یا آرماتور، فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد و فولاد میلگرد نامیده می‌شود.

 

البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های شکل، ناودانی و یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود.

 

رابیتس

 

رابیتس محصولی است که از کشش عرضی و پرس ورق های گالوانیزه تولید می شود.این محصول بعد از گذر از مرحله برش آماده استفاده می گردد.

 

مفتول سیاه آنیل شده

 

مفتول سیاه آنیل شده(black annealed wire) با نام تجاری مفتول پخته شده،مفتولی است که از حرارت دیدن مفتول های سخت صنعتی تا دمای ۹۰۰ درجه سانتیگراد در شرایط خلاء در کوره آنیل تولید می شود.

 

لانه زنبوری

 

دلیل نامگذاری تیرهای لانه زنبوری شکل گیری این تیرها پس از عملیات (بریدن و دوباره جوش دادن) و تکمیل پروفیل است. اینگونه تیر ها در طول خود دارای حفره های توخالی (در جان) هستند که به لانه زنبور شبیه است. به همین سبب به این گونه تیر‌ها لانه زنبوری می‌گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *