دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

اصول سینی کشی برق

اصول سینی کشی برق

در مطلب ذیل به بررسی اصول سینی کشی برق در پروژه ها خواهیم پرداخت. از انواع سینی های برق برای انتقال تعداد زیادی از سیم ها و کابل های برق استفاده می شود. این تجهیزات دارای انواع مختلف و در جنس های متفاوت می باشند. مهمترین کاربرد سینی های برق در پروژه هایی است که امکان کانال کشی وجود ندارد.

از سینی برق می توان در روی زمین و یا زیر سقف ها استفاده کرد که حتما باید با فاصله مناسبی از سقف یا کف نصب شوند. معمولا فاصله از کف زمین تا سینی ها به اندازه 10 تا 15 سانتی متر و در زیر سقف با فاصله 30 سانتی متر می باشند.

از سینی کابل می توان هم به حالت عمودی و هم افقی استفاده کرد. سیم و کابل ها روی سینی باید به صورتی قرار داده و کشیده شوند که در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا مسیر انتقال آنها مشخص باشد.

سینی کابل جایگزین لوله های فولادی برق

امروزه از سینی کابل به عنوان جایگزینی مناسب و با کارایی بیشتر نسبت به لوله های فولادی برای انتقال و هدایت سیم و کابل های برق یاد می شود. اکثر سینی های تولیدی از نوع پانچ شده (مشبک) می باشند که به علت وجود این پانچ ها می تواند باعث ایجاد گردش هوا و در نتیجه کاهش حرارت و خنک شدن کابلها شود. ساپورت، سه راهی، چهارراهی، انواع زانویی های ثابت و متحرک، انواع تبدیل ها و … جزء اصلی  اتصالات سینی های کابل می باشند.

تجهیزی به منظور زیباسازی محیط و مرتب کردن کابل ها

از سینی برق برای بهبود و ارتقای شکل ظاهری و مرتب کردن کابل کشی های موجود در ساختمان ها استفاده می شود. همچنین این قطعه نوعی محافظ برای کابلهای برق می باشد که در زیر آنها مهتابی و لامپ های متصل به هم نیز استفاده می گردد.

از سینی برق می توان در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد، فرودگاهی، ساختمان های اداری، مراکز تجاری و … استفاده کرد. برای سینی کشی برق در یک پروژه از انواع سینی ها شامل مدل های گالوانیزه سرد و گرم، آلومینیوم، استیل و رنگ الکترواستاتیک می توان استفاده کرد. هر کدام از انواع ذکر شده شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را دارند و هر کدام برای مکان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور مثال از سینی های گالوانیزه سرد برای سینی کشی برق در سوله ها و پارکینگ ها استفاده می شود و از نوع الکترواستاتیک به علت مقاوم بودن در برابر رطوبت و اشعه های ماورا بنفش در مکان های خاص کاربرد دارد. همچنین در محیط هایی که مرطوب می باشند و یا محیط هایی که اسیدی می باشند حتما باید از مدل گالوانیزه گرم عمقی برای سینی کشی برق استفاده شود.

ایجاد فاصله بین سیم و کابل ها

یکی دیگر از اصول سینی کشی برق رعایت فاصله سیم و کابلهایی است که روی سینی قرار می گیرد. فاصله کابلها از هم باید حدود دو سانتیمتر باشد و با بست بر روی سینی محکم شوند تا از هر گونه نقص و مشکل احتمالی جلوگیری شود.

برای سینی کشی برق اکثرا از روش نصب بر روی دیوار استفاده می شود و یا به صورت سقفی، به صورت معلق از سقف آویزان هستند و البته برخی برای استفاده در سطح زمین نیز استفاده می شوند.

سینی کابل ها را باید با توجه به نوع کاربرد، تعداد و نوع کابل ها، وزن و شرایط آب و هوایی و گرمایی که کابلها تولید می کنند انتخاب کرد.

در هنگام سینی کشی برق باید به فضای در دسترس توجه کنیم تا بهترین بازدهی را داشته باشیم، سینی ها را باید با استفاده از رابط به یکدیگر متصل کرد و در مواقعی که نیاز است تغییر جهت در مسیر انتقال سیم و کابلها داشته باشیم باید از زانویی سینی استفاده کرد تا در مسیر حرکت کابلها نقصی رخ ندهد.

اصول سینی کشی برق

 

ساپورت گذاری دیواری سینی های برق

یکی از روش های سینی کشی به صورت دیواری می باشد، که در این روش باید ساپورت های دیواری متناسب با سینی ها انتخاب شود و توسط پیچ های محکم و انکر بولت به دیوار متصل شوند. در قدم بعدی باید سینی ها را با پیچ و مهره روی ساپورت های دیواری محکم کرد. این روش هنگامی مناسب می باشد که قرار است سینی برق از کنار دیوار عبور کند و در زمانی که قرار است از میان دیوار عبور کند باید از روش های دیگر استفاده کرد.

ساپورت های سقفی آویز

روش دیگر استفاده از ساپورت های آویز سقفی می باشد که آنها را با استفاده از انکر بولت به سقف متصل می کنند و سینی کابل را به آن نصب می کنند. حتما باید به این نکته دقت نمود که در قسمت هایی که نیاز به خمیدگی کابل ها می باشد و یا نیاز به تغیر مسیر برای انتقال کابل ها می باشد باید از زانویی، و یا سه راهی و چهار راهی های سینی و یا سایر اتصالات استفاده کرد. در صورتی که بخواهیم سینی کشی برق را به صورت سقفی انجام دهیم باید به محل نصب دقت نمود و باید سقفی را برای نصب انتخاب کنیم که تحمل وزن سینی ها را داشته باشد و یا به عبارتی سقف محکم باشد (سقف های کاذب و سقف های گچی این توانایی را برای تحمل وزن سینی برق ندارند).

 

ساپورت های سقفی آویز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *