دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

روش های تست تابلو برق

روش های تست تابلو برق

روش تست تابلو برق عنوان مطلبی است که در مقاله ذیل به تشریح و توضیح درباره آن می پردازیم. آزمایشات فردی یا تأیید های معمول به منظور بررسی جنبه های ایمنی اساسی تابلو برق فشار ضعیف است که ممکن است در هنگام نصب یا خطا های احتمالی تولید تحت تأثیر خطرات قرار گیرند. در اصل، آنها باید در همه مجموعه ها، چه در کارگاه و چه در محل نصب، انجام شوند. اگر قسمت های یک تابلو مونتاژ شده به عنوان به قطعات واحد یک تابلو بزرگتر به محل دیگری منتقل می شوند، ترجیحاً این آزمایش ها پس از مونتاژ نهایی مجدد در محل انجام شود. تمام آزمایشات زیر باید موضوع یک گزارش بازرسی فردی باشد.

گواهینامه تابلو های فشار ضعیف بر اساس استاندارد های بین المللی IEC 61439-1 ، IEC 61439-2 و IEC 61439-3 تعریف شده است.

تست عایقی تابلو

این تست را می توان با استفاده از آزمایش دی الکتریک یا با اندازه گیری مقاومت عایق در یک تابلو برق انجام داد. اندازه گیری مقاومت عایق باید علاوه بر بررسی فاصله ها در حین بازرسی بصری مجموعه، در نظر گرفته شود. فاصله های ناکافی را فقط نمی توان با آزمایش دی الکتریک ولتاژ ضربه تشخیص داد.

اندازه گیری مقاومت عایق

مقاومت عایق باید با یک مگا اهم متر (خارجی یا با منبع مستقل) با حداقل ولتاژ 500 VDC اندازه گیری شود. تابلو برق فشار ضعیف در حال آزمایش باید خاموش باشد و هیچ دستگاه گیرنده ای متصل نباشد و همه دستگاه های مجزا باید در موقعیت (ON) باشند. دستگاه هایی (سیم پیچ های اندازه گیری، ابزارها) که ولتاژ آزمایش را تحمل نمی کنند، باید پایانه های تغذیه آنها اتصال کوتاه باشد.

تست اندازه گیری مقاومت عایق تابلو

 

حداقل مقدار اندازه گیری شده باید بر اساس استاندارد IEC 61439-1 حداقل 1000 Ω/V  با توجه به ولتاژ اسمی در رابطه با مدار زمین مورد آزمایش باشد. در عمل، باید این مقدار حداقل 0.5 MΩ  برای ولتاژ 230/400 V و حداقل 1 MΩ برای بالاتر از این ولتاژ استفاده شود. شرایط اندازه گیری می تواند بر نتایج بدست آمده تأثیر بگذارد. اندازه گیری نباید در دمای خیلی پایین انجام شود (سطوح نیز نباید مرطوب باشند).

در شروع اندازه گیری، دستگاه خازنی را که نصب در ارتباط با زمین را نشان می دهد شارژ می کند و جریان نشت در بالاترین حد خود است. در پایان این شارژ، جریان تثبیت می شود و فقط به دلیل مقاومت عایق است. اگر ولتاژ همچنان اعمال شود، یادداشت می شود که مقاومت به آرامی افزایش می یابد. این پدیده به دلیل کاهش جریان جذب دی الکتریک است.

اندازه گیری مستلزم محاسبه نسبت مقاومت ها (R) اندازه گیری شده در 1 دقیقه و 10 دقیقه است. باید نسبت مقاومت در 10 دقیقه به 1 دقیقه از عدد 2 بزرگتر باشد که نشان دهنده مقدار مناسب عایق می باشد. در عمل، حداقل آستانه مقدار افزایش یافته و زمان اندازه گیری کاهش می یابد، اما نباید کمتر از 1 دقیقه باشد.

تست دی الکتریک

اگر مقاومت عایق اندازه گیری نشده است، آزمایش دی الکتریک باید مطابق دستورالعمل ها یا مشخصات مربوط به تابلو انجام شود.

  • در فرکانس صنعتی برای یک مقدار عایق Ui آزمایش کنید.
  • آزمایش ولتاژ ضربه (موج 1.2/50 میکرو ثانیه) برای شرایط مقدار Uimp معین برای هر دو نوع آزمایش می باشد.
  • مجموعه مورد آزمایش باید خاموش باشد و هیچ دستگاه گیرنده ای متصل نباشد.

 

 

ولتاژ تست باید طبق ترتیب زیر اعمال شود:

1- بین هر قطب از هر مدار و قسمت رسانای تابلو

2- بین هر قطب از مدار اصلی و قطب های دیگر

3- بین تمام مدار هایی که اتصال الکتریکی بین آنها برقرار نمی باشد.

4- بین مدار محافظ و قسمت رسانای تابلو

* دستگاه هایی که ممکن است در اثر اعمال ولتاژ آسیب ببینند (دستگاه های اندازه گیری یا تشخیص، الکترونیکی) باید یکی از ترمینال های آنها جدا و عایق شده باشد.

 

بازرسی نهایی مونتاژ

این مرحله شامل بازرسی های بصری است که باید انجام شود:

1- بازرسی بخش های مکانیکی: عملکرد سیستم های قفل، چک کردن درب و لولا ها، بازید بدنه و …

2- بازرسی سیم کشی: ورودی های کابل، محکم بودن کابل ها داخل ترمینال ها ، علامت گذاری و …

3- علائم، برچسب ها و اطلاعات مربوط به مجموعه: پلاک ها و …

4- اطلاعات فنی ارائه شده است

5- مطابقت داشتن درجه حفاظت ذکر شده

6- بررسی فاصله نصب قطعات در داخل تابلو برق

7- آزمایشات عملکرد الکتریکی

8- مقررات مربوط به حمل و نقل و جابجایی (در صورت لزوم)

 

تست و چک نهایی مونتاژ تابلو برق

 

بررسی تست درجه حفاظت تابلو برق

استاندارد IEC 61439-1 یک الزامات جامع را تعریف می کند که باید به طور خاص تمام آنها در یک تابلو برق فشار ضعیف رعایت شود: آب و هوا، IP، دسترسی ها ، و …  اینها باید موضوع توافق بین سازنده و خریدار باشد.

 

حفاظت اصلی تابلو های برق توزیع محصور در برابر شوک های الکتریکی توسط یک پوشش فلزی یا عایق انجام می شود. علاوه بر این، در صورت بروز خطا در داخل تابلو برق یا مدار های خارجی که از طریق تابلو فشار ضعیف تأمین می شود، هر مجموعه باید دارای یک هادی محافظ برای قطع خودکار آسان منبع تغذیه باشد. تمام قسمت های فلزی رسانا باید با هم و به هادی محافظ متصل شوند.

 

درجه حفاظت تابلو برق فشار ضعیف ظرفیت آن را برای محافظت از افراد در برابر تماس مستقیم با قطعات برق دار و جلوگیری از ورود اجسام جامد یا مایعات را مشخص می کند. مطابق آزمایشات توصیف شده در استاندارد IEC 60529 ، توسط کد IP مشخص می شود. کد IP مورد نیاز برای یک تابلو برق بستگی به شرایط نصب آن و تأثیرات خارجی که در معرض آن قرار می گیرد، دارد.

 

موارد زیر باید برای تأیید درجه حفاظت تعیین شده برای یک تابلو برق انجام و بررسی شوند:

  • حفظ درجه حفاظت در ورودی های کابل
  • ارتباط بین قطعات مونتاژ شده
  • آب بندی در ها، تابلو ها، دهانه ها
  • حفاظت از گرد و غبار متناسب با محیط اطراف
  • حفاظت از دستگاه های تهویه یا خنک کننده

تست سیستم های اندازه گیری تابلو برق

روش تست سیستمهای اندازه گیری تابلو برق برای اطمینان از عملکرد وسایل اندازه گیری نظیر (ولت متر، آمپر متر، وات متر، وارمتر، ضریب توان، مبدل ها و …)  انجام می گیرد. برای این امر ابتدا دستگاه های مولد جریان و ولتاژ تنظیم شده، سپس به سیستم اندازه گیری طبق نقشه های الکتریکال تابلو ها اعمال می شوند و مقادیر اندازه گیری شده ولتاژ و جریان توسط وسایل اندازه گیری نمایش داده می شوند. مقادیر تنظیم شده نشان از نتیجه مثبت در سیستم های اندازه گیری می باشد ولی در صورت اختلاف در مقادیر اندازه گیری شده با مقادیر اعمالی ولتاژ و جریان نسبت به رفع عیب سیستم اندازه گیری اقدام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *