دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

انواع آسیب های سینی کابل

انواع آسیب های سینی کابل

انواع آسیب های سینی کابل، نظیرخوردگی سینی ها به طور طبیعی زمانی اتفاق می افتد که سینی برق در معرض حمله شیمیایی یا الکتروشیمیایی قرار گیرد. اتم های سطح فلز در تماس با ماده ای قرار می گیرند و منجر به زوال فلز از طریق واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی می شوند. ماده خورنده می تواند مایع، گازی یا جامد باشد. اگرچه تمام فلزات در برابر خوردگی حساس هستند، اما به روش های مختلف و با سرعت های مختلف خورده می شوند. آلومینیوم خالص، برنز، برنج، اکثر فولادهای ضد زنگ و روی نسبتاً آهسته دچار خوردگی می شوند، اما برخی از آلیاژهای آلومینیوم، عیارهای ساختاری از آهن و فولاد و فولادهای ضد زنگ سری 400 به سرعت دچار خوردگی میشوند، مگر اینکه به طور مثال توسط فلز روی محافظت شوند. انواع مختلف آسیب های سینی کابل بر اساس شکل ظاهری یا نوع اتفاق افتادن به شکل زیر دسته بندی می شوند:

1- شوره سفید ناشی از انبار کردن نادرست سینی

رسوبات سطحی سفید رنگ و پودری شکل که در اثر تماس سطوح تازه گالوانیزه شده با رطوبت مانند باران، شبنم، بخار و عدم برقراری جربان هوا در محیط اطراف سینی برق به وجود می آید. برای پیشگیری از این امر باید از انبار کردن قطعات تازه گالوانیزه شده روی هم در مکان مرطوب و مکان هایی که تهویه مناسب ندارد خودداری نمود.

شوره سفید ناشی از انبار کردن نادرست سینی

 

2- شوره سیاه ناشی از انبار کردن نادرست سینی

این نوع شوره، نوع بسیار شدیدتری از خوردگی سینی کابلها نسبت به شوره سفید می باشد که در نتیجه واکنش بسیار شدید و طولانی مدت با رطوبت بوده که رنگ آن را از سفید به سیاه تبدیل می کند. مانند شوره سفید برای پیشگیری از این اتفاق باید از انبار کردن سینی برق های تازه گالوانیزه شده در محیط مرطوب و فاقد تهویه مناسب، روی هم اجتناب شود.

شوره سیاه ناشی از انبار کردن نادرست سینی

 

3- ور آمدن پوشش گالوانیزه سینی

ور آمدن پوشش سینی کابل به صورت پوسته های انعطاف پذیر و قابل خم شدن ناشی از تمیز کاری و یا فلاکس زنی نامناسب، سرد شدن بیش از حد آرام قطعات بزرگ، یا بلاست نادرست پس از گالوانیزه کردن به منظور رنگ آمیزی ایجاد می شود. با تمیز کاری و فلاکس زنی مناسب، سرد کردن سریع قطعات بزرگ در آب، عدم شات بلاست یا سندبلاست شدید شدید سینی برق گالوانیزه شده به نحوی که سبب آسیب دیدن پوشش گالوانیزه و ور آمدن آن شود.

ور آمدن پوشش گالوانیزه سینی

 

4- پوسته پوسته شدن پوشش گالوانیزه سینی

پوشش ترد با پوسته های ترد و شکننده عمدتا ناشی از بکارگیری فولاد با واکنش پذیری بالا جهت گالوانیزه گرم، فولاد های واکنش پذیر با درصد خاصی سیلیسیم و فسفر، در دمای معمول گالوانیزه، واکنش پذیری بسیار بالایی با مذاب روی داشته و در زمان معمولا غوطه وری، پوشش بسیار ضخیمی ایجاد می کنند که حساس به تردی و پوسته پوسته شدن است. برای پیشگیری از این امر باید از بکارگیری فولاد های با واکنش پذیری بالا به خصوص فولاد های سندلین و پرسیلیسیم خودداری کرد. همچنین کاهش دادن زمان و دمای گالوانیزه گرم به حداقل ممکن.

پوسته پوسته شدن پوشش گالوانیزه سینی

 

5- طرح دار شدن پوشش گالوانیزه سینی

طرح دار شدن پوشش سینی ها یا به اصطلاح پلنگی شدن، رشد دانه های کریستالی روی در سطح پوشش است که در سینی برق، نردبان برق و لوله های فولادی به طور معمول دیده می شود. این طرح دار شدن عیب محسوب نشده و جزئی از طبیعت رشد دانه های کریستالی در پوشش گالوانیزه به شمار می رود و روشی برای پیشگیری از بروز آن وجود ندارد. هر چند که افزایش سرعت سرمایش در فولاد هایی که پوشش طرح دار می سازند، سبب برق شدن و ریزتر شدن دانه های پلنگی می شود.

طرح دار شدن پوشش گالوانیزه سینی

 

6- رد چسبیدن قطعات به هم سینی

این عیب زمانی به وجود می آید که دو قطعه گالوانیزه شده حین خروج از مذاب روی و در حالی که هنوز روی به طور کامل سرد و منجمد نشده به هم می چسبند. به این ترتیب لایه بیرونی روی خالص از سطح یک قطعه جدا شده و به سطح قطعه دیگر می چسبد. برای جلوگیری از این آسیب قطعات از قلاب با فاصله کافی از هم و تکان دادن قلاب در حال بیرون آوردن به منظور اطمینان از نچسبیدن قطعات بهم آویزان می کنند.

 

رد چسبیدن قطعات به هم سینی

 

7- اعوجاج و تاب برداشتن سینی ها

اعوجاج و تاب برداشتن سینی کابل عمدتا در ورق هایی دیده می شود که سطح زیادی دارند و از ساپورت یا بریسینگ برای جلوگیری از اعوجاج استفاده نشده است. اعوجاج در سینی برق نتیجه تغییرات دمایی حین ورود فلز به مذاب می باشد و تنها راه جلوگیری از آن در نظر گرفتن نکاتی در طراحی و ساخت سینی کابل می باشد.

 

اعوجاج و تاب برداشتن سینی ها

 

8- رنگ قهوه ای پوشش گالوانیزه سینی ها

این عیب، ظاهری مشابه زنگ زدگی زیر لایه فولادی داشته و در نگاه اول به نظر می رسد که پوشش گالوانیزه سینی کابل به طور کامل تخریب شده است. اما ضخامت سنجی پوشش بعد از رفع آلودگی از سطح نشان می دهد که پوشش گالوانیزه همچنان از ضخامت کافی جهت محافظت سینی کابل در برابر خوردگی برخوردار است. این پدیده بعد از چندین سال کارکرد در محیطی متشنج ممکن است بروز کند و راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. هر چند که با اعمال سیستم دوبلکس پوشش گالوانیزه – رنگ می توان وقوع این پدیده را به تاخیر انداخت.

 

رنگ قهوه ای پوشش گالوانیزه سینی ها

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *