دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

نحوه کابل کشی روی سینی کابل

نحوه کابل کشی روی سینی کابل

نحوه کابل کشی روی سینی کابل مطلبی است که در این صفحه به بررسی آن می پردازیم. کابلهای بزرگتر در فرآیند نصب، معمولاً به یک قلاب کششی (Basket grip) و یا حلقه کششی نیاز دارند، تا به انتهای هادی فلزی کابلها متصل شوند. اگر کابل، قلاب کششی متصل نداشته باشد، برای کسب اطلاعات در زمینه نصب قلاب کششی و یا حلقه کششی باید با تولید کننده سینی کابل تماس بگیرید و مشورت بخواهید (شکل a, b). در مواردی که ضمیمه های کششی روی هادی ها استفاده می شوند، باید با نوار محافظ یا موارد مشابه پوشانده شوند تا از آسیب رسیدن به سینی های کابل، نردبان های کابل و قرقره های نصب جلوگیری شود.

محدودیت کششی کابلها

کابلها به طور کلی دارای محدودیت های کششی هستند، بنابراین بهتر است یک دینامو متر در انتهای مسیر نصب شود، تا اطمینان حاصل شود که کابلها بیش از حد کشیده نشود. کابلها باید با سرعت ثابت کشیده شود. اطلاعات حداکثر کشش و سرعت کشش کابل را می توان از سازنده آن بدست آورد. کابل ها باید در سینی یا نردبان ها به طور دقیق و مرتب قرار بگیرند و همینطوری به حال خود رها نشوند.

 

نحوه کابل کشی روی سینی کابل

 

بستن کابل روی سینی

برای جلوگیری از حرکت کابلها در حالت عادی و در شرایط مختلف، کابلها باید به نردبان کابل یا سینی کابل بسته شوند. (شکل a, b). به طور کلی فاصله بین اتصال دهنده های کابلها نباید از ابعادی که در جدول زیر ذکر شده است بیشتر باشد. برای برخی از موارد که ممکن است  جریان بیشتر یا کمتر باشد، فاصله بین اتصال دهنده های کابلها ممکن است کمتر از آنچه در جدول زیر ذکر شده است باشد. گره های کابل و اتصالات باید اندازه درستی داشته باشند و به اندازه کافی محکم شوند بدون آنکه موجب آسیب رسیدن به عایق کابلها شود.

نصب عمودی کابلها بر روی سینی

در کابل کشی سینی کابل به صورت عمودی، اتصال دهنده ها باید بتوانند در مقابل نیروهایی که از طریق وزن کابلها وارد می شود مقاومت کنند. وزن کابلها باید به گونه ای پشتیبانی شود که از آسیب رسیدن به نردبان، سینی و خود کابل جلوگیری کند. در صورت امکان، بهترین حالت این است که بست های کابلها را روی پله های نردبان به طور متناوب قرار دهید تا بار به طور مساوی در طول نردبان کابلها پخش شود، همانطور که در شکل a نشان داده شده است.

 

بستن کابل روی سینی

 

 

جدول فاصله بین اتصال دهنده های کابلها

جدول فاصله بین اتصال دهنده های کابلها

 

اطلاعات کابلها

برخی قوانین و دستورالعمل های کلی وجود دارد که برای نصب انواع کابلها بر روی سینی یا نردبان بدون در نظر گرفتن نوع مهار اعمال می شود که آنها عبارتند از:

– اتصالات کابلی نباید خیلی محکم باشد.

– هر کابلی که به صورت دسته ای با بست محکم شده، باید بتوان آن را با مقاومت جزئی جابجا کرد.

– از بست نگهدارنده کابلهای قدرت، نمیتوان برای کابلهای شبکه و فیبر نوری استفاده کرد.

– بست های نگهدارنده نباید خیلی نازک باشد، زیرا ممکن است بریده شود و کابلها رها شوند.

– حداقل شعاع خمش نباید کمتر از مقدار مشخص شده توسط سازنده کابلها باشد. تولیدکنندگان معمولاً شش تا هشت برابر قطر کابلها شعاع خم شدن آن را در نظر میگیرند.

– تعداد دقیق یا درستی برای میزان کابلهای مجاز در هر دسته وجود ندارد، به طور معمول بین 4 تا 8 کابل استفاده می شود که با توجه به قطر کابلها و نوع آنها این تعداد متغیر می باشد.

تفکیک کردن

در مواردی که کابل های برق و مخابراتی در یک سیستم سینی کابلی و در مجاورت یکدیگر نصب شده باشند، باید از هم تفکیک شوند. راهنمای تفکیک را می توان از استاندارد BS 6701 و BS EN 50174 دریافت کرد.

بسط پذیری

در مواردی که ممکن است انبساط حرارتی وجود داشته باشد باید اتصالاتی که در سینی یا نردبان وجود دارد، باید امکان بسط پذیری را داشته باشد. این امر معمولاً با یک حلقه در کابل در موقعیت اتصال انبساط حاصل می شود.

اثرات الکترومکانیکی

وقتی اتصال کوتاه برق در شرایط خطا رخ می دهد، جریانی که ایجاد می شود در بعضی موارد می تواند به چندین هزار آمپر برسد که بسته به  برق مصرفی می تواند از چند میلی ثانیه تا چند ثانیه طول بکشد. این جریان های اتصال کوتاه باعث تولید میدان های مغناطیسی بزرگی می شوند که می توانند موجب ایجاد نیروهای مکانیکی بزرگ شود. این نیروها می توانند باعث جابجایی قابل توجه در کابلها شوند. بنابراین باید نوعی مهار برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کابلها ارائه شود.

مهار کابلهای با قطر بالا

برای کابل های با قطر بزرگ، متداولترین نوع مهار استفاده از بست کابل است که کابلها را به نردبان یا سینی محکم کند. ممکن است مقداری از این نیرو از طریق بست کابل به نردبان یا سینی منتقل شود که می تواند موجب آسیب به سیستم محافظ خود شود.

محاسبه این نیروها پیچیده است و تنها با آزمایش می توان تأثیرات آن را روی نردبان یا سینی کاملاً تعیین کرد. عکس های زیر نمونه ای از اثرات آزمایش را نشان می دهد.

 

 

در مواردی که احتمالاً چنین خطای جریان های الکتریکی بزرگی وجود دارد، باید با تولیدکنندگان نردبان کابل و سینی کابل مشورت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *