دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

بررسی میزان انحراف یا خمش سینی کابل و نردبان کابل در اثر بارگزاری سیم و کابل

بررسی میزان انحراف یا خمش سینی کابل و نردبان کابل در اثر بارگزاری سیم و کابل

قرار گرفتن وزن سیم و کابل  بر روی سینی ها و یا نردبان های کابل باعث به وجود آمدن انحراف ( خمش ) در سینی و نردبان ها می شود (شکل 2g) که میزان انحراف به عوامل زیر بستگی دارد .

  • بار روی سینی یا نردبان
  • نوع بار، بار توزیع شده به طور یکنواخت یا نقطه ای
  • فاصله بین ساپورت ها (پایه ها)
  • چگونگی نصب سینی یا نردبان و ساپورت ها
  • سایز سینی و نردبان
  • مواد اولیه ساخت سینی و نردبان

محکم بودن یک تیر ( سینی )  به  ضخامت آن ( گشتاور اینرسی یا پارامتر I ) و سختی ماده ای که از آن ساخته شده است (مدول الاستیسیته یا پارامتر E) بستگی دارد.

هر چه مقدار I تیر بیشتر و E مواد اولیه تیر بیشتر باشد،  استقامت تیر بیشتر می شود و در هنگام قرار گرفتن وزن سیم و کابل بر روی آن میزان خمش کمتر می شود. میزان انحراف در یک تیر با بار اعمال شده به آن نسبت متناسب دارد، به عنوان مثال با دو برابر شدن بار اعمال شده میزان  انحراف نیز دو برابر می شود (شکل2g).

موقعیت و نوع بار تیر بر میزان انحراف و خمش آن تأثیر می گذارد. بارگذاری نقطه ای انحراف تیر را در مقایسه با بارگذاری به طور یکنواخت  با همان مقدار بار افزایش می دهد.

اگر انحراف در سینی یا نردبان های کابل به طور قابل توجهی زیاد باشد می توان به سه روش این میزان انحراف را کاهش داد یا فاصله تکیه گاه را کاهش داد یا ضخامت آن را بیشتر نمود و یا مقدار بار را کاهش داد

حد مجاز انحراف در طراحی سیستم مدیریت سیم و کابل

حد مجاز انحراف معمولا به صورت نسبت دهانه ساپورت (L) یا ضخامت محصول (W) بیان می شود. در بیشتر سازه های فلزی در کشور انگلستان، بر اساس استانداردهای طراحی فولاد انگلیس، انحراف مجاز در بار کار ایمن L / 200 برای تیرها و L / 180 برای کانتیلورها است.

انحراف در نردبان های کابل و سینی های کابل و ساپورت های ساخته شده  بر اساس استاندارد BS EN 61537 می تواند بیشتر از میزان انحراف معرفی شده در لیست زیر باشد بنابراین اگر میزان انحراف برای شما مهم می باشد باید با سازنده در مورد میزان انحراف در شرایط بار کار ایمن مشورت شود.

نردبان و سینی های کابل ساخته شده بر اساس استانداردBS EN 61537 :

بر اساس اندازه گیری های انجام شده در آزمایش بار در شرایط بار کار ایمن، حداکثر انحراف مجاز در طول L / 100 و حداکثر انحراف مجاز در عرض W / 20 می باشد.

ساپورت ها، تیر ها، آویز و دستک ها بر اساس استاندارد BS EN 61537 :

بر اساس اندازه گیری های انجام شده در آزمایش بار در شرایط بار کار ایمن، حداکثر انحراف مجاز L / 20 می باشد.

ساپورت ها : سیستم های کانال ساپورت بر اساس استاندارد BS 6946

بر اساس محاسبات استانداردهای طراحی فولاد انگلیس در شرایط بار کار ایمن، حداکثر انحراف مجاز L / 200 برای تیرها و L / 180 برای کانتیلرها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *