دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

تأثیر انبساط حرارتی بر روی سینی کابل و نردبان کابل

تأثیر انبساط حرارتی بر روی سینی کابل و نردبان کابل

انبساط حرارتی سینی کابل و علل وقوع آن عنوان مطلبی است که در مقاله ذیل به توضیح آن می پردازیم. مهم است که در هنگام طراحی و نصب ​سینی کابل یا نصب ​نردبان، انبساط و انقباض حرارتی در نظر گرفته شود. حتی در آب و هوای نسبتاً معتدل نیز حرارت فصلی کافی وجود خواهد داشت که می تواند به راحتی تنش هایی را بر روی سیستم نردبان و سینی های برق و ساختار سیستم نگهدارنده و ساپورت ها ایجاد کند.

برای ترکیب جابجایی حرارتی در طراحی نردبان ​ها یا سینی ها، از اتصال دهنده های انبساطی استفاده می شود. به همین دلیل تعیین حداکثر اختلاف دما که احتمالاً در محل نصب وجود دارد مهم است.

اختلاف دما بر اساس حداکثر و حداقل دمای فصلی است. این اختلاف دما حداکثر فاصله بین اتصال دهنده های انبساط را در یک نردبان یا سینی تعیین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تولیدکنندگان مشورت کنید.

تأثیر انبساط حرارتی بر روی کابلها

اثر انبساط و انقباض کابل نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین توصیه می شود که اطمینان حاصل شود که مقداری اضافی از طول کابل به صورت حلقه یا خم شدن جزئی در محل اتصالات انبساط باقی مانده است.

می توان بدنه یک کابل را الاستیک فرض کرد و بنابراین در شرایط تغییر دما می تواند منبسط یا منقبض شود. در واقع انبساط یا انقباض به ماده، شکل و ساختار هادی بستگی دارد و با تغییرات کوچک دما به صورت خطی است تا اینکه، با تغییرات بیشتر دما، به یک مقدار محدود می رسد.

اینکه آیا افزایش درجه حرارت یک هادی موجب انبساط طولی یا شعاعی شود تا حد زیادی به نوع هادی، چسبندگی عایق به هادی، نوع کابل و روش پاک سازی کابل بستگی دارد.

در کابلهای چند هسته ای انشعاب شعاعی هادی ها مانع میشود و بنابراین نیروهای طولی زیادی در هادی ها ایجاد می شوند. در کابلهای تک هسته ای، انحراف طولی هنگامی اتفاق می افتد که به دلیل طراحی اتصالات کابل، انحراف کابل مختل شود.

کابلها باید به گونه ای نصب و ایمن شوند که انبساط طولی به طور مساوی در طول کابل تقسیم شود و فقط در چند نقطه اتفاق نیفتد.

تأثیر انبساط حرارتی بر روی سینی کابل و نردبان کابل

این امر هنگام نصب کابلهایی با سطح مقطع بزرگ که در حالت عادی جریان هایی به شدت بزرگ بارگیری می شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کابل های تک هسته ای باید در مسیرهای طولانی و مستقیم در یک خط موج دار نصب شوند. کابل ها باید در تکیه گاه ها در فواصل کافی ثابت شوند تا امکان انحراف داشته باشند.

در هنگام نصب کابلها باید حداقل شعاع خمش را کاملاً رعایت کرد تا از ایجاد تنش شعاعی بیش از حد در خم ها جلوگیری شود و از این رو احتمال آسیب به عایق و غلاف خارجی وجود ندارد.

کابلهای تک هسته ای باید به گونه ای نصب شوند که از آسیب ناشی از انبساط حرارتی جلوگیری شود. این را می توان با نصب کابل ها به شکل تقریبی موج سینوسی و ثابت کردن در “قله” های هر یک از این امواج به دست آورد.

باید فضای کافی در سینی کابل و نردبان کابل در نظر گرفته شود تا حداکثر انحراف کابل در حالت عادی را داشته باشد. همچنین جهت بهره وری بیشتر در هنگام طراحی می بایست انبساط سیتی کابل در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *