دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

گالوانیزه گرم پوشش محافظتی عالی و اقتصادی جهت سینی های کابل

پوشش گالوانیزه گرم لایه محافظتی عالی

پوشش گالوانیزه گرم بعد از ساخت، یک پوشش محافظتی عالی و اقتصادی است که در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری در سیستم های پشتیبانی بویژه سینی های کابل برق استفاده می شود.

پوشش گالوانیزه به عنوان یک فرآیند نهایی تولید با غوطه وری ورق فولادی (پس از انجام انواع مختلف پیش تصفیه ها) در یک حمام بزرگ روی مذاب استفاده می شود.فلز روی با این بستر فولادی آلیاژ تشکیل می دهد و مانند آنچه در قبل گفته شده از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند.

برای مشاهده قیمت محصولات گالوانیزه گرم این شرکت میتوانید با کلیک بر روی لیست قیمت سینی های برق به صفحه مورد نظر هدایت شوید.

طول عمر فلز روی به طور مستقیم با ضخامت آن متناسب است. اما در محیط های مختلف این عمر متفاوت است. با این حال، از آنجا که سالهاست از گالوانیزه گرم استفاده می شود، عمر آن در محیطهای متنوع کاملاً ثابت شده است.

در صورت وجود برخی از آلاینده های جوی (مانند دی اکسید گوگرد در مناطق صنعتی) هنگام نصب در یک محیط مرطوب ساحلی یا دریایی سرعت خوردگی روی تسریع می شود. با این حال در بیشتر شرایط، گالوانیزه گرم یک روش بسیار موثر و مقرون به صرفه در برابر خوردگی انواع سینی کابل است.

استاندارد BS EN ISO 1461 مشخصات پوشش گالوانیزه گرم را ارائه می دهد. ورق های سنگین فولادی معمولاً پوشش ضخیم تری از روی را از ورق های سبک تر می گیرند، بنابراین استاندارد پوشش مختلف ورق فولادی را تعریف می کند. ضخامتهای پوشش داده شده در استاندارد در جدول 6 نشان داده شده است.

پوشش گالوانیزه گرم لایه محافظتی عالی

گالوانیزه گرم عمقی و بررسی استانداردهای آن

گالوانیزه گرم عمقی دارای تمام ویژگی های گالوانیزه گرم (HDG) است، اما دارای پوشش روی بسیار ضخیم تر است. این می تواند تا 3 برابر عمر استاندارد گالوانیزه گرم در محیط های خاص باشد. اگرچه استاندارد بریتانیایی مناسب برای گالوانیزه عمیق BS EN ISO 1461 است (همان استاندارد برای گالوانیزه غوطه وری پس از ساخت) اما این فرایند نیاز به استفاده از فولاد حاوی نسبتی بالاتر از سیلیکون دارد.

هنگام گالوانیزه سازی فولاد نرم، این فرآیند پس از مدت کوتاهی غوطه وری در حمام گالوانیزه ، متوقف می شود که بسته به اندازه گیری فولاد، ضخامت های پوشش داده شده در BS EN ISO 1461 را تعیین می کند، در نتیجه ضخامت پوشش روی همچنان ادامه می یابد تا زمانی که فولاد در روی غوطه ور باشد.

محصولات پیش گالوانیزه ( ورق گالوانیزه کارخانه ای )

پوشش روی می تواند بلافاصله پس از ساخت روی ورق فولادی اعمال شود. در نتیجه، فولاد پیش گالوانیزه می تواند یک ماده مناسب برای محیط های معمولی باشد. فولاد پیش گالوانیزه با فرو کردن ورق فولادی و عبور مداوم آن از داخل یک حمام روی مذاب و سپس از مقابل هواکش هوایی گذشته تا روی اضافی از سطح ورق خارج شود، تولید میشود.

محصولات پیش گالوانیزه ( ورق گالوانیزه کارخانه ای )

این فرآیند از نزدیک کنترل می شود تا یک پوشش نازک روی، یکنواخت و موج دار با نقص بسیار کمی تولید کند. از آنجا که این ورق های فولادی بعد از گالوانیزه باید برش داده شود تا در ساخت بعدی تجهیزات پشتیبانی شکل بگیرد، لبه های اجزای ساخته شده فاقد پوشش روی هستند.

از این رو این مدل همراه با پوشش روی نسبتاً سبک ارائه شده توسط فرآیند، باعث می شود که  از این ورق های پیش گالوانیزه برای محیط های داخلی و کم خورنده استفاده شود (به ویژه در مواردی که از لحاظ زیبایی مهم است) اما برای استفاده در محیط های مرطوب داخلی و خارجی مناسب نیست.

آبکاری سینی های کابل با پوشش گالوانیزه گرم فلز روی

از این فرآیند پوشش دهی اغلب به عنوان پوشش روی روشن (BZP) یاد می شود. آبکاری با روی ممکن است در مواقعی که به یک پوشش تزئینی و هموار نیاز داشته باشیم، استفاده شود. بسته به نوع فرآیند مورد استفاده، قطعات می توانند رنگی یا بی رنگ باشند. به طور کلی برای کاربردهای داخلی که درجه پایینی از مقاومت در برابر خوردگی قابل قبول است استفاده می شود.

آبکاری شامل اتصال لایه فلزی به قطب منفی از یک منبع جریان مستقیم و یک قطعه از فلزی دیگر  به یک قطب مثبت، و غوطه ور کردن هر دو فلز در یک محلول حاوی یونهای فلز برای رسوب، در این مورد روی است.

ویسکر روی

پدیده ویسکر روی (شکل 27 و جدول 7) بیش از 60 سال است که یک مسئله شناخته شده است و در ابتدا روی کاشی هایی که دارای یک پایه فلزی روی اندود هستند مشاهده شد که در صنایع الکترونیک و ارتباطات زیاد اتفاق می افتد.

اگرچه وجود ویسکر روی به طور گسترده ای پذیرفته شده است، اما هیچ موردی از خرابی تجهیزات منسوب به ویسکر های روی در سیستم های مدیریت کابل گزارش نشده است. ویسکر های روی ساختارهای کریستالی رسانایی هستند که گاهی اوقات به طور غیر قابل پیش بینی از یک سطح پوشیده شده از روی به سمت خارج رشد می کنند.

آبکاری سینی های کابل با پوشش گالوانیزه گرم فلز روی

در طی دوره هایی که ممکن است ماهها یا حتی سالها به طول انجامد، ممکن است سطوح با روکش روی رشته هایی شبیه مو را از سطح که با افزودن اتم روی در ریشه این بلورهای فلزی رشد می کنند، شروع کنند به نمایان شدن.

طول، ضخامت، سرعت رشد و تراکم جمعیت ویسکر های روی می توانند از یک نمونه به نمونه دیگر بسیار متغیر باشند. روند رشد ویسکر روی به طور کامل درک نشده است، با این حال، اطلاعات موجود نشان می دهد که واکنش های درون پوشش یک عامل اصلی در شکل گیری آنها است.

اعتقاد بر این است که واکنش های  درون پوشش گالوانیزه گرم غوطه ور پس از تولید ذاتاً کمتر از پوشش های پیش گالوانیزه و یا آبکاری با روی است. در حالی که برخی از پوشش های “آلی” هستند که می توان روی سطح روی اعمال کرد تا رشد ویسکر را به تأخیر بیندازد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این پوشش از تشکیل ویسکر  جلوگیری می کند.

ویژگی های معمول ویسکر روی به شرح زیر است:

طول : اغلب تا چند میلی متر اما به ندرت بیش از 1 سانتی متر می رسد.

ضخامت : به طور معمول چند میکرون، اما محدوده آن از کمتر از 1 میکرون تا 30 میکرون است. برای مقایسه، ویسکر های روی ممکن است کمتر از یک صدم ضخامت موی انسان باشد.

نرخ رشد: حدود 1 میلی متر در سال

تولید مثل: از چند ماه تا سالها ثبت شده است.

تراکم رشد دامنه ی بسیار گسترده ای دارد : 1-رشد ناچیز به 1 ویسکر در هر سانتی متر مربع نزدیک می شود 2- رشد بسیار متراکم ممکن است از 1000 ویسکر در هر سانتی متر مربع فراتر رود.

تجربه نشان می دهد که بسیار نادر است که ویسکر های روی بر روی پوشش گالوانیزه گرم پس از ساخت ایجاد شوند. با این حال، اگر به طور کامل می خواهید که خطر ویسکر های روی در یک سیستم جدید کاملاً برطرف شود، می توانید مواد زیر را جایگزین نمایید:

فولاد ضد زنگ- فولاد نرم با پوشش محافظ- مواد غیر فلزی

همچنین باید به تکیه گاه ها، براکت ها، اتصالات و اتصال دهنده ها توجه کافی شود. در صورت وجود نگرانی در مورد ویسکر های روی در سیستم موجود، با تولید کنندگان تماس بگیرید. در برخی موارد ممکن است لازم باشد که برای تعیین اقدامات اصلاحی، بازرسی و سرکشی دوره ای انجام شود.

پوسته پوسته شدن روی

این مورد در فرآیند گالوانیزه  بعد از ساخت همراه هستند. آنها ذرات روی کوچکی هستند که معمولاً در سوراخکاری ایجاد می شوند، با این وجود، در طی فرآیند نهایی، انبار و حمل و نقل ، بیشتر پوسته های روی از محصول جدا می شوند (به جدول 7 مراجعه کنید). بر خلاف ویسکر های روی، به دلیل اندازه و جرم آنها، پوسته های روی به راحتی در هوا منتقل نمی شوند و بنابراین بعید است وارد تجهیزات الکتریکی شوند و به آنها آسیب برسانند. هیچ مورد گزارش شده ای از پوسته های روی که باعث خرابی تجهیزات الکتریکی شده باشد وجود ندارد.

پوسته پوسته شدن روی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *