دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

روشهای جلوگیری از انواع خوردگی سینی کابل

انتخاب مواد اولیه مناسب جهت جلوگیری از خوردگی سینی کابل

در برنامه ریزی و ساخت هرگونه نصب نردبان کابل یا سینی کابل، انتخاب یک ماده اولیه مناسب و مقاوم در برابر خوردگی، همیشه یک مسئله اساسی در مرحله فنی می باشد. انتخاب درست مواد اولیه دارای پیامدهای طولانی مدت است و برای اطمینان از ماندگاری و زیبایی از نصب کامل بسیار مهم است.

تعمیر و نگهداری در برابر خوردگی نردبان ها و سینی ​ها معمولاً غیر عملی است. در مرحله تعیین متریال بسیار مهم است که پوشش انتخاب شده برای تجهیزات بتواند محافظت مادام العمر در برابر خوردگی در محیط مورد نظر را به طور ایده آل با برخی از حاشیه های ایمنی فراهم کند. بنابراین مهم است که شرایط جوی محیط را تعیین کنید تا اطمینان حاصل شود که مواد مناسب آن محیط انتخاب شده است.

خوردگی شیمیایی

تعداد کمی از فلزات در یک جو خشک و آلوده در دمای محیط طبیعی دچار آسیب خوردگی می شوند. متأسفانه در چنین محیط هایی آلاینده های جوی استثنایی وجود دارد  و همچنین رطوبت در بیشتر شرایط تا حدودی وجود دارد، بنابراین تقریباً در همه شرایط ممکن است برخی از خوردگی های شیمیایی پیش بینی شود.

هرگونه سیستم پشتیبانی واقع در منطقه ای که غلظت بالاتری از مواد شیمیایی در آنجا وجود دارد باید مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد تا بتوان یک انتخاب مناسب را که بهترین ترکیب اولیه و هزینه و عمر کافی را فراهم می کند، انتخاب کرد.

خوردگی الکتروشیمیایی

وقتی دو فلز غیرمشابه در تماس باشند و مرطوب شوند، ممکن است در یکی از فلزات خوردگی ایجاد شود. چنین خوردگی ممکن است به سرعت پیشرفت کرده و خسارت قابل توجهی به بار آورد، بنابراین مهم است که در نظر گرفته شود و در صورت لزوم اقدامات لازم برای از بین بردن این فرآیند انجام شود.

خوردگی الکتروشیمیایی (که به عنوان الکترولیتی یا بی متالیک نامیده می شود) اتفاق می افتد زیرا هر دو فلز مختلف هر یک مانند الکترود رفتار می کنند و مثل یک باتری ساده مانند الکترولیت عمل می کند. مانند هر باتری، جریان حاصل باعث خوردگی آند می شود.

سری گالوانیزه

میزان خوردگی به اختلاف پتانسیل الکتریکی فلزات که توسط مجموعه گالوانیک تعریف شده است بستگی دارد (شکل 26). قدرت الکترولیت ، دوره ای که الکترولیت برای آن وجود دارد و شکل اتصال بین فلزات غیر مشابه ، همگی از عوامل تأثیرگذار هستند. هنگام خوردگی ، این فلز آندی است (که در سری گالوانیک بالاتر است) که نسبت به فلز کاتدیک (که در سری گالوانیک پایین تر است) ، خوردگی خواهد داشت.

بهترین راه برای جلوگیری از خوردگی الکتروشیمیایی اطمینان از این است که تمام اجزای سیستم دارای پایان یکسانی هستند. تمام بخش ها HDG یا تمام قسمت ها فولاد ضد زنگ. در صورتی که این امکان وجود ندارد ، باید از مولفه هایی با اختلاف پتانسیل کم ، همانطور که در جدول 3 نشان داده شده است ، استفاده شود.

حتی وقتی دو فلز غیر مشابه در تماس با رطوبت هستند ، لزوماً خوردگی الکتروشیمیایی ایجاد نمی شود. احتمال آن بستگی به اختلاف پتانسیل بین دو فلز دارد. این را می توان با گرفتن مقادیر مربوطه از نمودار سری گالوانیک نشان داده شده در شکل 26 و کسر یکی از دیگری نشان داد. وقتی اختلاف پتانسیل از مقادیر آورده شده در جدول 3 کمتر باشد ، بعید است که خوردگی ایجاد شود.

اگر با توجه به سری گالوانیک خوردگی بیش از حد به نظر برسد ، می توان با عایق بندی فلزات غیر مشابه از یکدیگر ، با شکستن مسیر الکتریکی خطر را تا حد زیادی از بین برد. یک لایه رنگ یا گریس روی هر دو سطح گاهی استفاده می شود اما توصیه نمی شود زیرا فقط یک راه حل کوتاه مدت را ارائه می دهد. یک راه حل بهتر این است که آنها را با استفاده از یک ماده عایق مانند پلی پروپیلن ، نایلون یا سایر مواد غیر رسانا ، معمولاً به صورت پد یا واشر ، جدا کرد.

علاوه بر تماس بین فلزات غیر مشابه ، به سطح مقطع بین آنها نیز تأثیر دارد. اگر فلز آندی نسبت به همتای خود سطح مقطع کمی داشته باشد ، بسیار بیشتر خورده می شود و عمر کوتاهی خواهد داشت. اگر از طرف دیگر سطح وسیعی در مقایسه با همتای خود کمتر واکنش پذیری داشته باشد ، ممکن است برخی از خوردگی های جزئی در نقاط تماس ایجاد شود اما روند به سرعت به تعادل می رسد به طوری که هرگونه واکنش بعدی مانند مثال زیر ناچیز است.

مثالی از یک سینی یا نردبان با پوشش محافظ ضخیم روی را در یک ناحیه بزرگ متصل به هم با استفاده از اتصالات فولاد ضد زنگ در نظر بگیرید که هر کدام سطح مقطع کمی دارند. فولاد ضد زنگ در تماس با گالوانیزه باعث خوردگی جزئی روی می شود زیرا مساحت کمی از فولاد ضد زنگ در مقایسه با سطح بسیار بزرگتر پوشش روی باعث خوردگی می شود.

اگر مس مستقیماً روی سطح گالوانیزه قرار گیرد ، روی به سرعت دچار خوردگی می شود. بنابراین کابل ها اگر قرار است روی نردبان یا سینی های کابل گالوانیزه نصب شوند ، باید همیشه دارای یک غلاف عایق باشند.

مزایای استفاده از روی

نمودار سری گالوانیک به وضوح نشان می دهد که چرا روی برای فولاد خفیف یک پوشش مقاوم در برابر خوردگی است. اولاً اینکه روی یک سد غیر قابل نفوذ در اطراف فولاد تشکیل می دهد ، و آن را با فلزی پوشش می دهد که میزان خوردگی شیمیایی خودش در اکثر شرایط کم و قابل پیش بینی است. ثانیاً ، اگر پوشش در هر نقطه آسیب ببیند (به عنوان مثال در لبه برش خورده) ، روی اطراف منطقه آسیب دیده به آند سلول الکترولیتی تبدیل می شود و نسبت به فولاد زیرین بسیار آهسته تر خورده می شود. محصولات خوردگی از روی نیز ممکن است روی فولاد رسوب کرده و به طور موثر سطح را آب بندی کرده و یکپارچگی سد را حفظ کند.

 از آنجا که روی در نزدیکی بالای سری گالوانیک قرار دارد ، در مقایسه با بیشتر فلزات به عنوان یک آند فداکارانه عمل خواهد کرد. بنابراین هزینه نسبتاً کم آن و سهولت استفاده از آن به عنوان پوشش گالوانیزه بر روی فولاد به این معنی است که همچنان به عنوان معمول ترین پوشش محافظ برای سیستم های پشتیبانی است. سیستم های نردبان کابل فولادی یا سیستم های سینی های کابل را می توان به یکی از طبقات خوردگی زیر همانطور که در جدول 4 نشان داده شده است و یک سیستم پوشش روی مناسب را که از جدول 5 انتخاب شده است برای رسیدن به طول عمر مورد نیاز پوشش اختصاص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *