دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

آشنایی با نرم افزار های طراحی تابلو برق

آشنایی با نرم افزار های طراحی تابلو

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به‌روز شدن تجهیزات و لزوم استانداردسازی طرح‌ها، در سالیان اخیر طراحی تابلو برق به‌صورت سنتی تقریباً منسوخ‌شده و مهندسان برق و مکانیک اقدام به طراحی تابلو برق با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی می‌کنند. در این مقاله تلاش کردیم، هرچند به‌صورت مختصر ” نرم‌افزارهای طراحی تابلو برق” را معرفی کنیم.

معرفی نرم‌افزارهای طراحی تابلو برق

سه نرم افزار eplan , autocad electrical , solidwork electrical تخصصی ترین نرم افزار های این حوزه هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. برای طراحی های سبک نیز می توانید از نرم افزار CADe_SIMU استفاده کرد.

EPLAN

یک نرم‌افزار آلمانی بوده که جهت طراحی و نقشه‌کشی سیستم‌های الکتریکی به‌ویژه تابلو برق استفاده می‌شود. نسخه قدیمی این نرم‌افزار نسخه ۵ بود که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ عرضه شد که بعدها به نسخه کارآمد P8 تغییر نام پیدا کرد. در نرم‌افزار eplan امکانات ویژه‌ای جهت نقشه‌کشی همچون شماره‌گذاری سیم‌ها و مستندسازی و همچنین طراحی نقشه جانمایی تابلو برق به‌صورت دو بعدی و سه‌بعدی فراهم شده‌است. نسخه دیگر این نرم‌افزار با نام Pro Panel می‌باشد که در این نسخه امکان طراحی سه بعدی تابلو برق وجود دارد.

 eplan electric p8نرم‌افزاری جامع و قدرتمند در زمینه طراحی و رسم و مستندسازی نقشه‌های برقی می‌باشد. این نرم‌افزار قابلیت‌های منحصربه‌فردی را به کاربر ارائه می‌دهد که مزایای زیر را در بردارد

– افزایش سرعت تهیه مدارک و جلوگیری از عملیات تکراری و خستگی کاربر

– ارائه مدارک مهندسی با جزییات بسیار دقیق و کامل، عاری از خطا

– کاهش حجم کار طراحی و جذب حداکثر پروژه‌ها

این نرم‌افزار یکی از کارآمدترین نرم‌افزارها در زمینه طراحی و نقشه‌کشی است. با امکانات موجود در آن می‌توان میزان خطا در نقشه‌کشی را به حد قابل توجهی کاهش داده و حتی به صفر رساند. قابلیت‌های فراوان این نرم‌افزار بخصوص در زمینه تهیه گزارش‌ها آن را به برنامه‌ای کاربردی و قابل‌ اعتماد تبدیل کرده است. نرم‌افزاری کامل جهت طراحی پروژه‌های صنعتی با قابلیت نمایش سه بعدی و واقعی از محصول نهایی می‌باشد. این نرم­افزار قابلیت نرم‌افزارهای الکتریکی و مکانیکی را یکجا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

شما می‌توانید تجهیزات سه بعدی را در این نرم‌افزار مونتاژ کنید. به‌عنوان ‌مثال در زمینه ساخت تابلوهای کنترلی، عملیات مونتاژ تابلو را همانند یک مونتاژکار واقعی در محیط مجازی انجام می‌دهید. محفظه خود را انتخاب می‌کنید، تجهیزات سه‌بعدی الکتریکی همچون کلیدها، فیوزها و رله‌ها را بر روی ریل نصب می‌کنید، داکت‌های مورد نظر را نصب می‌کنید، جهت نصب گلند و المان‌های روی درب، محفظه را سوراخ‌کاری می‌کنید و نهایتاً محصول خود را قبل از ساخت به‌صورت واقعی می‌بینید.

برتری این نرم‌افزار نسبت به نرم‌افزارهای مکانیکی مشابه، سادگی کار، هوشمند بودن فرایند نصب، سرعت‌بالای فرایند مونتاژ، گزارش‌گیری‌های متنوع از آن و … می‌باشد. نمایش سه بعدی تابلو را می‌توان با قابلیت Model view نرم‌افزار و گستره تنظیماتی بسیار وسیع موجود در آن، در صفحات خروجی ایجاد نمود. 

سه نرم افزار دارد Eplan

– eplan pro panel : با این نرم افزار می توانید به صورت سه بعدی تابلو برق را طراحی کرده و چیدمان کنید گزارش بگیرید و اطلاعات پروژه خود را تنها با یک کلیک دریافت کنید. این نرم افزار شامل رنج وسیعی از استاندارد های موجود در صنعت برای مهندسین برق و طراحان اتوماسیون صنعتی است.

– eplan harness : نرم افزاری مدرن برای مستند سازی و طراحی سه بعدی دسته های سیم برق پوشش های محافظ و سیم کشی آنهاست. نقطه قوت این محصول در خودکار سازی عملیات مختلف است. از وارد کردن لیست سیم ها از پلتفرم eplan گرفته تا سیم کشی کابل ها و ساخت مستندات آنها در این نرم افزار قابل انجام است.

– neplan : نرم افزاری برای تحلیل شبکه های تولید انتقال توزیع و شبکه برق صنعتی است. با این نرم افزار می توان عمدتا به تحلیل شبکه های قدرت پرداخته و در نهایت نیز نتایج را به صورت گرافیکی دریافت کرد.

Autocad Electrical

این نرم افزار زیر مجموعه نرم افزار اتوکد بوده و وظیفه طراحی مدار های الکتریکی ( طراحی نقشه های برقی ، سیستم های الکتریکی ، تابلو برق و …) را برعهده دارد. این نرم افزار به طور اختصاصی برای مهندسین در صنعت برق و الکترونیک طراحی شده است. همانند نرم افزار اتوکد کاربر در محیط های یک بعدی ، دوبعدی و سه بعدی پروژه خود را طراحی و رسم می­کند. این نرم افزار از محبوبیت خاصی در میان نرم افزار های طراحی تابلو برق برخوردار است.

امکانات نرم افزار autocad electrical

1- ساخت و طراحی انواع مدار های کنترل الکترونیکی

2-دارای فهرست کامل اجزای الکتریکی جهت رسم نقشه طرح

3- امکان تولید گزارش های مختلف به صورت خودکار

4- امکان مشاهده مدار های طراحی شده به صورت نمای سه بعدی

5- امکان یافتن خطاهای مدار و رفع آنها

6- امکان اضافه کردن یادداشت در کنار طرح و حاشیه آن

7- خروجی فایل به صورت pdf و پشتیبانی از فرمت dwg

8- شماره گذاری سیم ها و اجزای برای جلوگیری از خطا

9- سازگاری کامل با دیگر نرم افزار های اتوکد

Solidworks Electrical

این نرم افزار جزو خانواده نرم افزاری طراحی نقشه های برق صنعتی می باشد. این نرم افزار ضمن دارا بودن محیطی کاربر پسند جهت طراحی مدار های کنترل، فرمان و قدرت، امکان تبدیل طرح دو بعدی به سه بعدی جهت عملیات مربوط به ماشین کاری و ساخت تابلو را داراست. این ویژگی در این نرم افزار باعث می شود تا طراحی تابلو ها ، پنل های برق سریع تر و بهتر انجام شده و خطاهای مربوط به طراحی و جایگذاری قطعات به حداقل برسد.

در نرم افزار سالیدورکس کلیه قطعات منطبق بر استاندارد های ANSI , IEC , JIS در دسترس می باشد.همچنین امکان ساخت المان جدید یا وارد کردن المان از سایر نرم افزار های CAD نیز وجود دارد.

CADe_SIMU

این نرم افزار و شبیه ساز برای شبیه سازی مدارات فرمان و قدرت و PLC می باشد. این شبیه ساز بسیار کم حجم و کاربری آن بسیار ساده و آسان است که برای رسم شبیه سازی مدارهای فرمان و قدرت عالی می باشد. در این نرم افزار همه آیکون های مورد نیاز برای رسم و طراحی مدارات در نوار ابزار آن قرار داده شده است. از قابلیت و ویژگی های نرم افزار می توان به شبیه سازی مدار فرمان، شبیه سازی مدار قدرت ، عیب یابی مدار، حالت مانیتورینگ هنگام شبیه سازی و … نام برد. در نسخه جدید این نرم افزار دو PLC لوگو سری 1200 زیمنس اضافه شده است.

طبق بررسی های انجام شده در میان نرم افزار های طراحی تابلو برق معرفی شده نرم افزار CADe_SIMU چندان در پروژه های مهم و بزرگ کاربردی ندارد و بیشتر مختص پروژه های تحقیقاتی یا کوچک است. در عوض نرم افزار های EPLAN , Autocad Electrical رقابت تنگاتنگی برای کسب رتبه اول در ایران و حتی جهان را دارند. آنچه در شرکت های مختلف مشاهده شده است حکایت از این دارد که مهندسان برق تمایل بیشتری به استفاده از eplan دارند و در مقابل هم مهندسان مکانیک بیشتر از اتوکد الکتریکال جهت طراحی تابلو های برق استفاده می کنند. گرچه سخت کرک شدن eplan در نسخه جدید باعث شده که درصدی از مهندسان برق به اتوکد الکتریکال تمایل یابند. Solidworks در این بین طرفدارن کمتری نسبت به دو نرم افزار دیگر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *