دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

اتصالات لوله فولادی برق

اتصالات لوله فولادی برق

اتصالات لوله فولادی برق به طور کلی، در یک سیستم محافظ کابل، در واقع مسیری را برای انتقال سیم و کابل ها به سایر نقاط فراهم می کنند و همچنین کار حافظت از هادی های الکتریکی را بر عهده دارند. طراحی یک نقشه جامع و کامل  برای مرحله سیم و کابل کشی ها یکی از موارد مهم به شمار می آید، که طبق نقشه طراحی شده و با توجه به نیاز خود می توانید انواع اتصالات لوله فولادی برق را تهیه کنید. معمولا اجرای سیم کشی یک سیستم پس از ساخت آن می باشد، بنابراین کاربرد اصلی انواع اتصالات لوله برق در این مرحله می باشد.

اتصالات لوله فولادی برق

 

انواع متعلقات لوله فولادی برق

لوله برق و اتصالات آن در انواع مختلفی تولید می شوند. با توجه به نوع لوله برق انتخابی هر کدام از آنها دارای خم ها و انشعاب های گوناگونی می باشند. به همین دلیل به اتصالات گوناگونی نیز برای اتصال نیاز دارند. زانویی، سه راهی، چهارراه و بوشن از مهمترین اتصالات لوله فلزی می باشد که برای اتصال لوله ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

کاندوئیت ها از طریق اتصالات لوله فولادی به یکدیگر متصل می شوند. معمولا اجرای سیم کشی با لوله های فولادی برق هم به صورت روکار و هم به صورت توکار انجام می گیرد، که می توان لوله ها را در دیوار یا زمین نصب کنیم. هر کدام از اتصالات لوله فولادی عملکرد متفاوتی داشته و به منظور خاصی طراحی شده اند. پیش از اینکه با انواع اتصالات لوله فولادی برق آشنا شوید بهتر است ابتدا با انواع لوله های برق آشنا شوید و بدانید که لوله های برق به چند دسته تقسیم می شوند و هر کدام چه کاربردی دارند. زیرا برای انتخاب اتصالات مورد نیاز، دانستن اطلاعاتی چون نوع لوله مورد استفاده، قطر آن و جنس لوله بسیار ضروری می باشد.

 

انواع متعلقات لوله فولادی برق

 

انواع اتصالات مهم و کاربردی برای لوله های برق عبارتند از :

1- بوشن فولادی گالوانیزه

بوشن قطعه ای فلزی می باشد که قسمت داخل آن رزوه ای است. از بوشن ها برای اتصال دو لوله برق استفاده می شود.

 

بوشن لوله فولادی

 

2- براس بوشن

از این بوشن برای اتصال لوله های فولادی برق گالوانیزه به جعبه تقسیم و یا قوطی های کلید و پریز برق مورد استفاده قرار می گیرد.

 

براس بوشن لوله برق

 

3- سه راهی درب دار

سه راه درب دار برای اتصال لوله فولادی برق در سه جهت مختلف برای گرفتن انشعاب و تغییر زاویه استفاده می شود. همچنین دارای درب باز و بست برای دسترسی به سيم و کابل می باشد.

 

سه راهی درب دار لوله برق

 

4- هد بوشینگ

هد بوشینگ ها در خروجی لوله های برق برای جلوگیری از آسیب دیدن کابل قرار نصب می شوند. در انتهای لوله، جایی که سیم و کابل ها از آن خارج می‌شوند، احتمال از بین رفتن عایق و صدمه دیدن سیم و کابل ها بسیار زیاد است به همین دلیل برای جلوگیری از این آسیب از هد بوشینگ استفاده می شود.

 

هد بوشینگ لوله فولادی

 

5- فیتینگ یا فیتکس

فیتینگ یا فیتکس از دو قطعه نری و مادگی تشکیل شده است که به شکل فشاری روی دو انتهای لوله برق قرار می گیرد. با این قطعه می توان  لوله فولادی ها را به صورت نری و یا مادگی روی قطعات دیگر نصب کرد.

 

فیتینگ یا فیتکس لوله فولادی

 

6- کاندولت (کاندولیت)

کاندولت برای گرفتن چندین انشعاب مختلف از لوله های فولادی نصب شده می باشد. همچنین دارای درب باز و بست برای دسترسی به سيم و کابل می باشد. جنس این قطعات از آلیاژ آلومینیوم می باشد.

 

کاندولت یا کاندولیت لوله برق

 

7- بست اسپیت

بست اسپیت برای محکم کردن لوله های فولادی برق استفاده می شود. برای نصب لوله فولادی بر روی سقف یا دیوار ها از بست اسپیت استفاده می شود.

 

بست اسپیت لوله برق فلزی

 

8- زانویی درب دار

گاهی اوقات نیاز به تغییر جهت در مسیر نصب لوله های فولادی می باشد که در این مرحله ها بهترین گزینه برای نصب استفاده از زانو درب دار می باشد. درب در این زانویی باعث می شود دسترسی برای رفع خرابی در کابل ها به آسانی فراهم شود.

 

زانویی درب دار لوله برق

 

9- زانو دور دار

زانوی دور دار برای اتصال لوله فولادی برق در محل هایی که زاویه 90 و 45 درجه نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

زانویی دور دار لوله

 

10- تبدیل

هنگامی که در مسیر نصب لوله ها نیاز به تغیر سایز در لوله ها باشد باید از تبدیل برای ایجاد تغییر سایز استفاده کرد.

 

تبدیل لوله برق

 

11- جعبه تقسیم

جعبه های تقسیم در مواردی که مسیر نصب دارای لوله فولادی با سایز های مختلف هستند، استفاده می شود. سوراخ های این جعبه ها، دارای رزوه نمی باشد. برای اتصال لوله درون این جعبه ها معمولا از براس بوشن استفاده شود. در اصل جعبه های تقسیم، به عنوان قطعه ای برای ایجاد  انشعاب های مختلف از سیم اصلی و تقسیم آن در مسیر های مختلف یا سایز های مختلف شناخته می شود.

 

جعبه تقسیم لوله برق

 

12- مهره فلزی

قطعه ای فلزی می باشد که به صورت چند ضلعی، گرد و دارای سوراخ است که پیچ برای محکم تر بسته شدن از داخل آن عبور می کند. جنس مهره‌ فلزی معمولا از فولاد، آهن یا دیگر فلزات هستند اما برای پیچ های پلاستیکی مهره ‌ها نیز به شکل پلاستیکی تولید می شود.

 

مهره فلزی لوله

 

13- گلند لوله فلکسیبل

از گلند لوله فلکسیبل به منظور اتصال لوله های برق و لوله فلکسیبل به جعبه تقسیم یا به یکدیگر از استفاده می‌شود.

 

گلند لوله فلکسیبل برق

 

14- گلند کابل آرمور دار

این نوع از گلند در مدل های ۲ تکه و ۳ تکه موجود است که جهت متصل کردن کابل های آرموردار به جعبه تقسیم و یا تابلو های برق استفاده می شود. گلند کابل آرموردار از قطعات برنجی آّبکاری تولید شده و در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است.

 

گلند کابل آرمور دار لوله

 

15- نیپل

نیپل لوله فولادی برق قطعه ای است که دو سر آن رزوه دار شده است و برای اتصال انواع دیگر اتصالات با رزوه ماده استفاده می شود. به نوعی یک رابط بین دو اتصال بشمار می آید.

 

نیپل لوله فولادی برق

 

16- درپوش پلاستیکی

این قطعه برای مسدود کردن موقت مسیر لوله های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. درپوش ها معمولا از جنس پلاستیک یا فولاد گالوانیزه تولید می شوند.

 

درپوش پلاستیکی یا سر لوله برق

 

 

برای اطلاع از قیمت انواع لوله های فولادی برق و اتصالات آن می توانید به صفحه مورد نظر مراجعه فرمایید و از تنوع و کیفیت این محصولات مطلع شوید و یا جهت ارائه توضیحات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *