دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

انواع کابل هایی که به طور معمول در سینی کابل استفاده می شوند

انواع کابل هایی که به طور معمول در سینی کابل استفاده می شوند

کابل مورد استفاده در سینی کابل عنوان مطلبی است که به شرح آن میپردازیم. هدف سیستم سینی برق پشتیبانی، مسیریابی و محافظت از کابل به عنوان بخشی از یک سیستم مدیریت کابل است. از طریق NEMA و مقالات متعدد در خصوص سینی کابل، استانداردها و سایر رهنمود های عمومی نحوه نصب صحیح و استفاده از سیستم های سینی را می توان یافت.

سیستم سینی کابل تنها یکی از بخش های یک سیستم مدیریت کابل است. یکی دیگر از اجزای مهم، بدیهی است که خود کابلها می باشند. بنابراین، درک نحوه نصب و نصب صحیح کابلها در سیستم سینی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. برای این منظور، این مقاله قصد دارد انواع کابل هایی را که بیشتر در سینی ها استفاده می شود و روش های سیم کشی مجاز در سینی ها را تحت کد ملی برق (NEC) NFPA 70 مورد بحث قرار دهد.

انواع کابل مورد استفاده در سینی کابل

ویژگی مقاومت بالا در محیط های صنعتی

به طور کلی، کابل مورد استفاده در سینی کابل، محصولات با کیفیتی هستند که برای مقاومت در برابر سختی و محیط های سخت آزمایش شده اند. آنها توسط یک روکش پلاستیکی یا آرمور فلزی بر روی عایق های هادی جداگانه محافظت می شوند. آنها را می توان برای فضای باز، داخلی، برای مناطق خورنده، برای مکان های خطرناک، یا مناطق دارای نویز الکتریکی به کار برد.

کابلها باید در لیست UL ذکر شده باشند که نشان می دهد آنها از نظر درجه بندی در برابر اشتعال، مقاومت مکانیکی و محدودیت های دما آزمایش شده اند. بسیاری از کابل های مورد استفاده در سینی کابل، تست هایی شامل قرار گرفتن تحت فشار و ضربه را مورد آزمایش قرار می گیرند و مطابق با این تست ها در لیستی درجه بندی می شوند.

بررسی انواع کابلهای مجاز بر روی سینی کابل

در بسیاری از موارد بیش از یک نوع کابل برای یک کاربرد خاص وجود دارد، به عنوان مثال هم کابلهایی که به عنوان (TC) درجه بندی می شوند و هم کابلهایی که به عنوان کابل روکش فلزی (MC) درجه بندی می شوند، هر دو را می توان برای کابلهای برق موتور 600 ولت استفاده کرد. انواع کابل های مجاز در سینی ها و روش های سیم کشی مجاز در سینی ها را می توان در بخش NEC 392.10 (A) یافت.

این بخش همچنین شامل مقالات مختلف مربوط به NEC است که شرایط استفاده و الزامات نصب برای یک کلاس یا نوع خاص از کابل را شرح می دهد. ملاحظات اضافی مانند ظرفیت پرکردن، ظرفیت جابجایی مجاز، اتصال کابل در داخل سینی و کابلهای محافظ و پشتیبانی در ماده 392 بیان شده است. کاربران باید با تمام این مقالات آشنا باشند و مشخصات سازنده را بررسی کنند تا بررسی شود که کابل های انتخاب شده از نظر برنامه مورد نیاز و الزامات NEC مطابقت دارند.

بیشترین کابلهایی که در سینی برق مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • کابل – از نوع TC
  • کابل قدرت محدود – از نوع PLTC
  • کابل ابزار دقیق – از نوع ITC
  • کابل های روکش فلزی – از نوع MC
  • کابل های عایق بندی شده و غلاف دار – از نوع MI
  • کابلهای فیبر نوری – انواع OFC از طریق OFN
  • کابل های ارتباطی – انواع CMP ، CMR ، CMG ، CM ، CMX
  • کابل های اعلام حریق – نوع NPLF – NPLFP ، FPL-FPLP (CI)

 

کابلهای قدرت :

کابل های قدرت و کنترل نوع TC مجموعه ای از دو یا چند هادی عایق بندی شده، با یا بدون اتصال دهنده های زمینی بدون پوشش یا پوشیده شده با یک روکش غیر فلزی می باشد. این کابل ها تا 600 ولت رتبه بندی شده اند و می توان از آنها در مدار های قدرت و فرمان استفاده کرد.

در محیط های صنعتی که شرایط تعمیر و نگهداری و نظارت وجود دارد، می بایست اطمینان حاصل شود که فقط افراد واجد شرایط، کار نصب سینی کابل را انجام می دهند، کابل به طور مداوم پشتیبانی می شود و در برابر صدمات فیزیکی محافظت می شود، کابل نوع TC باید از لحاظ تحت فشار قرار گرفتن و ضربه به طور مداوم بررسی شود. کابل ها باید در فواصل 6 فوت بر روی سینی کابل محکم شوند.

کابل ابزار دقیق بر روی سینی برق

دسته دیگر کابلها، کابل های ابزار دقیق هستند و در ساختار های با محافظ یا بدون محافظ متشکل از چندین هادی تکی و یا به صورت twisted pairs بدون محافظ یا محافظ، همراه با آرمور و یا بدون آرمور موجود هستند. آنها دارای درجه عایق 300 ولتی هستند و در اندازه های 22 AWG تا 12 AWG موجود هستند. کابل های PLTC برای مدار های غیر پلنوم و بالابرنده کلاس 3 و کلاس 2 در نظر گرفته شده اند.

آنها به طور خاص برای استفاده در مدارهای محدود کننده قدرت طراحی شده اند. استفاده از کابل های PLTC نیاز به منبع تغذیه مخصوص دارد. با این حال، کابل ITC ممکن است فقط در مدار های ابزار دقیق و کنترل با ولتاژ 150 ولت یا کمتر و 5 آمپر یا کمتر نصب شود.

حتی در صورت محافظت، هر دو کابل PLTC و ITC باید از کابل برق 600 ولت جدا شوند تا از ایجاد تداخل و نویز جلوگیری شود. این امر به طور کلی از طریق یک دیوار جداکننده (دیوایدر) در سینی کابل انجام می شود. در صورت امکان و داشتن فضای کافی می توان دو مسیر جداگانه برای کابل کشی در نظر گرفته شود که کابل های قدرت و ابزار دقیق جدا باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *