دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

خطرات بارگذاری اضافی در سینی کابل

خطرات بارگذاری اضافی در سینی کابل

خطرات بارگذاری اضافی در سینی های کابل عنوان مطلبی است که در مقاله ذیل به بررسی آن می پردازیم. بر اساس کد ملی برق (NEC) یک سیستم سینی کابل از مجموعه ای از سینی ها و یا مجموعه ای از سینی به همراه تجهیزات و اتصالات مربوطه است. این مجموعه یک سیستم ساختاری را برای انتقال کابل به دیگر نقاط و پشتیبانی از کابلها به کار می برد. سینی برق، کابلها را به صورت منظم و با چیدمان مناسب به نقاط دلخواه منتقل می کند و همچنین به طور پیوسته پشتیبانی می کند.

سینی های کابل مسیری مناسب برای راه رفتن بر روی آنها نمی باشد. سینی ها به عنوان یک بخش اصلی از سیستم تاسیسات الکتریکی در پروژه های مختلف به شمار می رود. که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد که باید در طراحی و انتخاب آن بسیار دقت شود تا پاسخگوی نیاز های شما باشد. سینی ها بخشی از یک سیستم مدیریت کابلی برای پشتیبانی، مسیریابی، محافظت و ارائه مسیر انتقالی برای سیم و کابلها می باشند.

قابلیت بالای سینی ها نسبت به سایر سیستمهای مدیریت کابل

سینی های کابل دارای قابلیت های بیشتری نسبت به سایر روش های مدیریت کابل هستند، علامت گذاری، برداشتن و یافتن کابل ها در سینی های کابل آسان تر است. سینی های کابل در مدل های مختلفی از جمله نردبان، پانچ شده، بدون پانچ، کانال، سبد کابل، تک ریل و سایر سازه های مشابه موجود است. مواد اولیه سینی ها نیز ورق روغنی، فولاد، آلومینیوم و پلاستیک تقویت شده با الیاف (FRP) تولید می شوند، اگرچه  امروزه حدود 70 درصد سینی های کابل مورد استفاده در صنعت را از جنس ورق فولادی تولید می شود.

بارگذاری بیش از حد سینی های کابل

سینی های کابل در اندازه ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند. اندازه و ابعاد سینی ها بستگی به تعداد و اندازه کابلهای در نظر گرفته شده برای پروژه و سطح پر شدن مجاز مطابق با NEC دارد. همچنین، از آنجا که سینی ها قابلیت اصلاح و گسترش در آینده را فراهم می کنند، مهندسان برق و طراحان باید سیستم های سینی را طوری طراحی کنند که نیازهای فعلی و آینده را پیش بینی کند.

بخشنامه بارگذاری سینی های برق

پر کردن سینی کابل در نسخه NEC 2005 بخش 392.8 , 392.9 , 392.10 , 392.12 تعریف شده است. نوع سینی (به عنوان مثال پانچ شده، بدون پانچ)، الزامات ظرفیت و نوع و درجه ولتاژ کابل مورد استفاده، تعیین کننده پر شدن مجاز برای هر سینی کابل می باشد. سینی های برق پانچ شده به دلیل گردش جریان هوا، بیشترین میزان مجاز برای پر شدن را فراهم می کند. یک راهنمای عمومی ارائه شده توسط استاندارد های روز دنیا در خصوص سینی نشان می دهد که  نباید بیش از 40-50 درصد از قسمت داخلی سینی یا حداکثر وزن بر اساس مشخصات سینی پر شوند.

NEC الزامات خاص و دقیق تری برای پر کردن سینی ها ارائه می دهد. در هر صورت، بهترین استراتژی این است که هنگام نصب کابلها در سینی، قوانین مندرج در NEC و راهنمای نصب سازنده را مرور و بر اساس آنها عمل کنید.

 

خطرات بارگذاری اضافی در سینی کابل

 

خطرات مربوط به اضافه بار در سینی کابل

پر شدن بیش از حد و ایمن سازی نادرست سیم ها در سینی ها می تواند منجر به خطرات جدی شود. وزن یک مسئله اساسی و مهم می باشد. همه سینی ها و تکیه گاه های مربوط به آنها برای حداکثر وزن مشخصی درجه بندی می شوند، تا حدی بر اساس سطح مجاز پر شدن و فاصله تکیه گاه های سینی می باشد. بارگذاری بیش از حد سینی برق می تواند منجر به خرابی سینی، نقاط اتصال آن و یا ساپورت ها شود و خطراتی را برای افرادی که در زیر سینی ها در حال کار و رفت و آمد می باشند را به همراه داشته باشد. حتی منجر به شوک الکتریکی احتمالی و وقوع قوس الکتریکی و یا انفجار در اثر خرابی قطعات شود. علاوه بر این، کابلهای موجود در سینی ها با بستن و نصب نادرست کابلها و سیم های دیگر در همان سینی می توانند آسیب ببینند.

تجمع گرما در رساناها در سینی کابل و خطرات آن

الزامات NEC برای پر کردن سینی کابل تجمع گرما در رساناها در حین جریان را در نظر می گیرد. هنگامی که روی سینی ها بیش از حد سیم و کابل قرار می گیرد، تجمع بیش از حد گرما در داخل و اطراف هادی های جریان دار می تواند باعث خرابی عایق شده و منجر به خطرات احتمالی شوک یا آتش سوزی شود. آتش سوزی می تواند در سینی برق (که ممکن است مسیری را برای گسترش آتش فراهم کند) یا در مواد قابل احتراق در نزدیکی آن رخ دهد. علاوه بر این، در صورت وقوع آتش سوزی، استفاده نادرست از سیم و کابلهای غیر استاندارد می تواند منجر به انتشار گازهای سمی شود.

 

اتصال به زمین در سیستم های سینی برای ایمنی شخصی و حفاظت در برابر قوس الکتریکی ضروری است که می تواند در هر نقطه از سیستم سیم کشی رخ دهد. قبل از نصب کابلها و جریان دار کردن آنها، باید اتصال به زمین در سیستم سینی برق انجام شود. علاوه بر این الزامات عمومی، سیستم های سینی فلزی که از رسانا های الکتریکی پشتیبانی می کنند باید از نظر الکتریکی پیوسته و مطابق با الزامات نسخه 2005 NEC 392.7 متصل شوند.

 

تشخیص اضافه بار در سینی کابل

 

تشخیص اضافه بار در سینی کابل

تشخیص بارگذاری اضافی سینی کابل کار بیش از حد دشواری نیست. مقدار مجاز برای پر کردن سینی های مشخص شده در NEC 2005 از یک لایه تا تقریباً 50 درصد از سطح مقطع سینی را شامل می شود. مشاهده سینی نشان می دهد که کاملاً پر شده و یا از کابل سرریز شده است، احتمال دارد که سینی برق هم الزامات کد ملی برق و هم OSHA را نقض کند. یکی از اصلی ترین عوامل مربوط به اضافه بار در سینی ها، کابلهای رها شده در سینی برق هستند. این کابل های رها شده باید برداشته شوند. در واقع، بخش (D)590.3 و بخش های مختلف در فصل 8 ، NEC2005 به طور خاص نیاز به حذف سیم و کابلهای موقت رها شده و کابلهای ارتباطی نصب شده در یک سینی برق دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مقاله و سایر مقالات می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

* OSHA STANDARDS OR REGULATIONS: Electrical Safety Hazards of Overloading Cable Trays

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *