دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

سیستم های سینی کابل پشتیبانی از کابل های برق

سیستم های سینی کابل پشتیبانی از کابل های برق

سیستم های سینی کابل برق اغلب بعنوان پشتیبانی کننده از کابلهای برق، سیگنال، کنترل، ابزار دقیق و کابلهای ارتباطی استفاده می شوند. برخلاف سیستم های مجاری که به کشیدن سیم وکابل از طریق لوله احتیاج دارند، سیستم های سینی کابلی اجرای خطوط جدید را آسان می کند. زیرا کابلهای جدید با نصب روی سطح صاف و باز نصب می شوند. این قابلیت، سیستم های سینی برق را برای مراکز داده یا برنامه هایی که کابلها و سیم به جایگزینی مکرر یا مسیریابی مجدد نیاز دارند، ایده آل می کند.

به طور کلی، شناسایی و انتخاب سینی برق که نیاز شما رو برآورده می کند و راه حل مناسبی است و انتخاب جنس مواد مناسب سینی ها با توجه به محل استفاده امری مهم محسوب می شود. قسمت پیچیده تر این معادله، طراحی و نصب یک ساختار پشتیبانی مناسب برای سینی ها است. مشتریانی که تمایل دارند با جزئیات چگونگی طراحی، اجرا و انتخاب یک سینی فلزی و سیستم ساپورت آشنا شوند، می توانند این مقاله را مطالعه کنند و از چگونگی آن آگاه شوند.

با توضیح بهتر کاربرد مورد نظر سینی برق، طول، عرض، ارتفاع و میزان باری که روی آن قرار می گیرد، کارشناسان ما، می توانند به طور دقیق یک انتخاب دقیق و مناسب برای سیستم سینی محافظ کابلها را به شما معرفی کنند.

سیستم سینی کابل مشبک

نوعی از سیستم محافظ کابلها، سینی کابلهای مشبک یا پانچ شده می باشد که دارای تهویه بهتر و مناسب تر نسبت به سینی کابل بدون پانچ است. سینی برق پانچ شده معمولا در محل هایی متداول تر است که نیاز به تهویه کافی داشته باشیم. از آنجا که کابلهای قدرت در هنگام عبور جریان بیش از حد گرم می شوند، به علت تهویه مناسب و کافی استفاده از سینی کابل مشبک رایج تر میباشد. نوع سینی بدون پانچ در کابلکشی ارتباطات داده ای رایج تر می باشد. الگوی پانچ سینی های برق نیز می تواند بر اساس نیاز شما به دو صورت پانچ موازی یا پانچ متقاطع ایجاد گردد.

ویژگی مهمی که باید هنگام تعیین نوع سیستم سینی در نظر گرفته شود، ظرفیت بارگذاری سینی ها است.  باید نوع و تعداد تجهیزات مورد پشتیبانی (ساپورت ها) تعیین شود. انتخاب بین سیستم های کف یا دیوار با محدودیت های مکانی و نوع تجهیزات تعیین می شود. انتخاب بین سیستم های مستقل پشتیبانی به فضا و در دسترس بودن سینی ها بستگی دارد.

ظرفیت بارگیری مجاز تعداد کابلها

حداکثر تعداد کابل مجاز روی سیستم سینی را ظرفیت بارگیری می نامند. دهانه (فاصله بین ساپورت ها) و بار (حداکثر تعداد کابلها) ظرفیت بار سیستم پشتیبانی از کابل را مشخص می کند. استاندارد های مختلف ممکن است هنگام اشاره به ظرفیت بار، اصطلاحات مختلفی را به کار ببرند اما همه آنها به وزن کابل خلاصه می شوند.

اگرچه ظرفیت بار را می توان به روش های مختلف اندازه گیری کرد، اما متداول ترین روش ها بر اساس استانداردهای تولید شده توسط Telcordia Technologies ، انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) و کد ملی برق (NEC) است.

 

سینی کابل پشتیبانی کابل برق

 

طراحی مربوط به بارگیری سینی کابل

در ابتدا طراحی سیستم سینی بر حسب نوع و تعداد سیم و کابلهایی که بر روی آن قرار می گیرد، انجام می شود. در این نوع طراحی به سطح مقطع کابل و انتخاب اندازه عرض متناسب با آن توجه خواهد شد. سینی ها بر اساس حداکثر تنش مجاز برای یک بخش و با مواد خاص طراحی شده اند. بار مجاز کابلها با دهانه، نوع و عرض سینی متفاوت است.

تنش های مجاز در کار، پایه و اساس کلیه طراحی های سازه ای است. از آنجا که آنها باید از چنان مقاومتی برخوردار باشد که ایمنی سازه را در برابر خرابی تضمین کنند، انتخاب آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در عمل، طراحی یک تنش اساسی با تقسیم مقاومت ماده بر یک عامل ایمنی تعیین می شود. بنابراین عوامل تعیین کننده در ایجاد مجموعه ای از تنش های اساسی برای یک سازه، ویژگی های مکانیکی مواد و عوامل ایمنی مناسب هستند.

مقاومت عملکرد و مقاومت نهایی از خصوصیات مکانیکی است که معمولاً برای طراحی سیستم های سینی کابل برق در نظر گرفته می شوند. مقادیر این خصوصیات به راحتی قابل دستیابی است. در تعیین عامل ایمنی، طراح معمولاً باید طبق روال فعلی “مشخصات استاندارد” که توسط انجمن ها و انجمن های فنی مختلف اتخاذ شده است و بر اساس تجربه وی هدایت شود.

محاسبه وزن کابلهای نصب شده

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب نوع سینی برق میزان محاسبه وزن کابلهای نصب شده در داخل سینی می باشد. هر چقدر که وزن کابلهای مورد استفاده بیشتر باشد برای اینکه سینی ها این وزن را تحمل کند و دچار مشکل نشود، باید ضخامت سینی ها را بیشتر در نظر بگیریم. انتخاب اینکه چه ضخامتی برای سینی کابلهای پروژه شما مناسب می باشد را کارشناسان ما با استفاده از نرم افزار های مهندسی و محاسبات فنی، محاسبه خواهند کرد.

 

گاهی اوقات تعیین ضخامت مورد نیاز به طور عملی و معمولا بر اساس تجربه مهندسان و پروژه های قبلی انجام میشود. دانستن این نکته بسیار مهم است که در بیشتر پروژه های کشور به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی و عدم توجه مهندسان برق و تاسیسات به محاسبات دقیق و فنی، معمولا ضخامت ورق سینی ها را بیش از ضخامت مورد نیازشان در نظر میگیرند که این کار باعث زیاد شدن هزینه ها میشود و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد. همچنین می توانیم در صورت انتخاب سیستم پشتیبانی (ساپورت) مناسب و دقیق ضخامت کمتری را برای سینی های برق در نظر بگیریم که باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز خواهد شد.

بررسی محل نصب سینی ها

قبل از انتخاب نوع نصب سینی کابل برق، ابتدا باید به بررسی محلی که قرار است سینی ها نصب شود پرداخته شود. که ممکن است بخشی از مسیر در فضای سربسته و بخشی دیگر در محیطی باز ادامه پیدا کند. برای این منظور باید همه حالات را در نظر گرفت و با توجه به محلی که آنها نصب می شوند، به طراحی سیستمی مناسب با آن محیط پرداخت.

به طور کلی می توان گفت محل نصب این سینی ها، نقش موثر و تعیین کننده ای را در انتخاب جنس سینی و نوع پوشش آن ایفا می کند. به طور مثال هنگامی که قصد داشته باشید سینی ها را در محلی با رطوبت بالا نصب کنید، حتما باید از سینی کابل با پوشش گالوانیزه گرم استفاده کنید. یا اگر که در طبقات ساختمان یا پارکینگ نصب می شود و در محیط هیچ گونه رطوبتی وجود ندارد می توان از سینی با پوشش گالوانیزه سرد استفاده کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *