دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

فرآیند نصب سینی کابل

فرآیند نصب سینی کابل

فرآیند نصب سینی کابل به منظور ایجاد یک بستر مناسب برای انتقال و محافظت از سیم و کابلها در مجتمع های صنعتی بزرگ و ساختمان ها تجاری و اداری توصیه می گردد. وجود سینی های برق در مرتب بودن و دقت کابلکشی در یک پروژه بسیار موثر خواهد بود. در مجتمع های صنعتی و کارخانه های بزرگ با توجه به عدم کاربرد کانال های زمینی، سینی برق کاربرد بیشتری خواهد داشت.

ارتفاع نصب سینی ها

ارتفاع نصب سینی ها در هنگام نصب به صورت افقی، از محل مورد نظر باید چیزی در حدود 30 تا 50 سانتی متر از سقف فاصله داشته باشد. در مواقعی که ارتفاع سقف تا کف بیشتر از 3 متر باشد، می توان سینی ها را در فاصله بیشتری از سقف نصب کرد. علت این امر وجود موانع در مسیر نصب سینی می باشد. همچنین سینی برق را می توان به شکل عمودی در محل مورد نظر نصب کرد.

محافظت فیزیکی از سیم و کابلها

برای محافظت فیزیکی از سیم و کابلها می توانیم از سینی فلزی استاندارد استفاده کرد، که یک مسیر بسیار ایمن و مطمئنی را برای تعداد زیادی سیم و کابل برای انتقال جریان، دیتا، کنترلگر ها از راه دور و … بر روی سقف، دیوار یا کف فراهم می کند. سینی ها با طول مستقیم یا مجموعه ای از طول های مستقیم همراه با اتصالات و متعلقات در کنار هم، که در یک سیستم انتقال اجرا و نصب می شود، به بهره برداری می رسد.

سینی برق شکلی ایمن از محافظت

سینی های برق به شکلی ایمن از انواع سیم و کابل ها و مسیر اتصال آنها محافظت و پشتیبانی می کند. استفاده از سینی های برق در مجتمع های تجاری و اداری، پارکینگ های طبقاتی و برج ها برای انتقال آسان سیم و کابلها روشی بسیار مفید می باشد. به این ترتیب می توانیم مسیر کابلها را به راحتی تغییر دهیم. حتی می توانیم در آینده با توجه به نیاز های احتمالی، با استفاده از سینی برق کابل های جدیدی را به سیستم سیم کشی بدون هیچگونه تغیری در سیستم اضافه کرد.

الزامات فنی سینی های برق

سینی ها باید مطابق با مشخصات فنی یک پروژه، دستورالعمل های تولید کننده و مطابق با استاندارد های روز دنیا نصب شود. ابتدا مکان مورد نظر سینی ها که بایستی مطابق با نقشه های طراحی شده، نصب شود،بیابید. ابزار آلات و مواد مورد نیازی که برای نصب سینی برق لازم می شود را باید آماده کنید. حتما قبل از شروع کار ابزار ها را برای شرایط مناسب کار بازرسی کنید. ساپورت دیواری و سایر سیستمهای پشتیبانی از سینی را برای نگهداری سینی نصب کنید. فضای مناسب و کافی برای سینی ها در نظر گرفته شود تا از دسترسی کافی به منظور نصب و نگهداری سیم و کابلها اطمینان حاصل شود. قسمت های سینی، اتصالات و مسیر های اتصال باید با استفاده از پیچ و مهره یا جوشکاری به یکدیگر متصل شوند.

 

الزامات فنی نصب سینی های برق

 

معضلات نصب سینی های برق

یکی از معضلاتی که در خصوص فرآیند نصب سینی کابل وجود دارد، روش نصب سینی های برق می باشد. به طور دقیق تر سینی ها را نباید خارج از چارچوب مقررات و استاندارد های تعریف شده نصب نمود. به همین علت باید کارشناسان و نصابان حرفه ای برای این کار در نظر گرفته شود. سینی های برق روی سطح زمین، روی دیوار ها و زیر سقف نصب می شوند. معمولا، سینی ها به صورت افقی روی زمین و در فاصله ای حدود 10 سانتیمتری از سطح زمین نصب می شود.

 

همچنین فاصله سینی در هنگام نصب زیر سقف را باید بین 30 تا 50 سانتیمتر در نظر گرفت. البته هنگامی که ارتفاع سقف تا سطح زمین بیش از 3 متر باشد، می توان ارتفاع نصب سینی کابل را پایین تر از حد استاندارد در نظر گرفت. به طوری که مزاحمتی برای رفت و آمد افراد و تردد خودروها ایجاد نکند. اگر که می خواهید سینی ها را زیر سقف نصب کنید، سقف باید از استحکام کافی برخوردار باشد. به طور مثال سقف های کاذب و گچی به هیچ عنوان برای نصب به صورت سقفی توصیه نمی شود و بهتر است که از سایر روش ها استفاده شود.

 

نصب سینی های برق در مسیر عمودی

در صورت نصب سینی کابلها  به شکل عمودی باید آنها را درون رایزرها قرار داد. این کار موجب می شود تا امکان تقسیم کابل ها از کنتور یا تابلوی توزیع برق برای استفاده در طبقات و واحد های مسکونی میسر شود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که روش نصب سینی در زیر سقف یا رایزر ها باید به شکلی باشند که محدودیتی در اجرای کابل کشی به وجود نیاورند.

 

نحوه کابل کشی روی سینی کابل باید به گونه ای باشد که به طور آسان بتوان مسیر هر کابل را تشخیص داد. یا اینکه اگر نواقصی در کابل به وجود آمد به آسانی بتوانید کابل را از روی سینی برداشته و با کابل جدید جایگزین کرد. سیم و کابلها بر روی سینی ها باید به گونه ای کشیده شود که مسیر هر کابل قابل تشخیص و در کنار هم قرار گیرد و با بست در فواصل مناسب ( حدود 2 الی 4 متر )  محکم بسته شود. معمولا سینی های برق را به شکل افقی و نردبان کابل را به شکل عمودی نصب می کنند. در هر دو صورت باید دقت نمود که کابل ها به آسانی روی سینی و نردبان قرار داده می شود و صدمه ای به آنها وارد نمی شود.

نصب سینی ها بر روی دیوار

در روش نصب سینی به صورت دیواری، نصاب ساپورت دیواری که هم سایز سینی می باشد را توسط رول پلاک یا انکر بولت روی دیوار نصب می کند و پس از آن سینی ها را بر روی آن قرار می دهد و در نهایت سینی ها را با پیچ و مهره روی ساپورت ها محکم می کنند تا به خوبی سینی در جای خود محکم شود. این روش در شرایطی مناسب است که سینی برق را بخواهیم در کنار دیوار نصب کنیم.

 

در طول مسیر نصب سینی ها و در قسمت های دارای انحنا و زاویه می توان از اتصالات سینی مانند سه راهی، چهارراهی، زانویی های افقی و عمودی در زوایای مختلف و … استفاده کرد. همچنین می توانیم مانند داکت ها، زاویه سازی کنیم که این عمل را به کمک سنگ فرز با برش دادن سینی های برق می توان انجام داد. همچنین حداقل فاصله بین ساپورت های دیواری  100 سانتی متر می باشد البته این مقدار به سایز سینی و تعداد و وزن کابل هایی که روی سینی قرار می گیرد بستگی دارد. در حالت استاندارد فاصله میان ساپورت ها یک متر در نظر گرفته می شود. اما با توجه به شرایط نصب اگر وزن کابل ها سبک باشد و یا عرض سینی ها کم باشد می توانیم این فاصله را تا یک و نیم متر افزایش دهیم.

 

نصب سینی ها بر روی دیوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *