دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

محاسبه میزان بار قابل تحمل سینی کابل

محاسبه میزان بار قابل تحمل سینی کابل

محاسبه میزان بار قابل تحمل سینی کابل، برای انتخاب و طراحی مناسب ترین سیستم سینی کابل، امری ضروری تلقی می گردد. این سیستم می بایست بتواند وزن بارهای لازم را که باید پشتیبانی شوند تحمل نماید و فاصله بین تکیه گاه ها را که دهانه نامیده می شوند، باید در نظر گرفته شود. نوع بارهای تحمیل شده به نردبان کابل یا سینی را می توان به عنوان بارهای توزیعی یا نقطه ای، بارهای مرده یا بارهای طبقه بندی شده طبقه بندی کرد. هنگام برنامه ریزی سیستم پشتیبانی کابل، باید یک روش محتاطانه در نظر گرفته شود.

بارهای مرده

این بارها شامل وزن هر کابل، لوله و تجهیزات ثانویه ای است که روی نردبان یا سینی کابل حمل یا روی آن نصب شده است، به اضافه وزن واقعی نردبان یا سینی های کابل و هر یک از اجزای سیستم مانند روکش ها یا لوازم جانبی. هنگام طراحی نصب معمولاً در نظر گرفته می شود که آیا تغییرات آتی در الگوی درخواست های خدمات ساختمان، الزامات بارگیری بیشتری را بر روی سیستم پشتیبانی تحمیل می کند یا خیر.

محاسبه میزان بار قابل تحمل سینی کابل

فرمول تخمین وزن کابل ها

فرمول زیر در تخمین وزن کابل کمک می کند. این حداکثر بارگذاری محاسبه شده را می توان برای انتخاب دهانه پشتیبانی مناسب برای نردبان کابل یا سینی های کابل با استفاده از داده سازندگان در مورد بارگذاری استفاده کرد.

فرمول تخمین وزن کابل ها

اضافه کردن وزن تجهیزات ثانویه

داده های وزن تجهیزات ثانویه نیز باید توسط سازنده یا تامین کننده تجهیزات به راحتی در دسترس باشد و معمولاً بر حسب کیلوگرم  آورده می شود. وزن تجهیزات ثانویه را می توان با استفاده از فرمول زیر معادل به یک وزن در متر تبدیل کرد:

اضافه کردن وزن تجهیزات ثانویه

به عنوان مثال تجهیزات ثانویه با وزن 12 کیلوگرم دارای معادل وزن بر متر  8 kgm^-1برای یک بازه 3 متر است. این رقم باید جداگانه به جمع وزنهای کابل اضافه شود.

نحوه طراحی مناسب

نحوه طراحی مناسب این است که هم فضای فیزیکی و هم ظرفیت حمل بار کافی برای اضافه شدن تقریباً 25٪ کابل یا تجهیزات دیگر در آینده فراهم شود. داده های وزن برای کابل ها از سازنده کابل یا تامین کننده کابل به راحتی در دسترس است و معمولاً بر حسب کیلوگرم در متر آورده می شود.در برخی موارد ممکن است لازم باشد نردبان کابل یا طراحی سینی را در نبود اطلاعات دقیق در مورد بار احتمالی کابل انتخاب کنید. برای کمک به وضعیت بالقوه ای از این قبیل و محافظت ایمن از نصب، روش پیشنهادی انتخاب اندازه و ابعاد سینی و نردبان کابل و تخمین حداکثر وزن کابل است که می تواند درون نردبان کابل یا سینی کابل باشد.

بار های تحمیل شده

بارهای تحمیل شده می تواند شامل باد، یخ و برف باشد. اثرات بارهای تحمیل شده در هر سیستم نسبت به یک سیستم دیگر متفاوت خواهد بود و توصیه های بیشتر در مورد تأثیرات خاص هر یک را باید در مرحله طراحی نصب جستجو کرد. مقدار بار اضافی تحمیل شده توسط برف تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تراکم برف، میزان بارش قرار می گیرد که مشخصات برف جمع شده روی نردبان یا سینی های کابل و ماهیت نصب را تغییر می دهد. در مواردی که نردبان یا سینی در مناطقی با دمای پایین که احتمال تشکیل یخ وجود دارد نصب شده است، باید بار تحمیل شده توسط یخ محاسبه و به حداکثر بار طراحی اضافه شود.

نقش باد در اضافه شدن وزن به سیستم

وزش باد بر روی تاسیسات نردبان کابل یا سینی کابل نیروهای جانبی و عمودی اعمال می کنند. هنگامی که روکش ها روی نردبان کابل یا سینی کابل در فضای باز نصب می شوند ، عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اثر آیرودینامیکی است که می تواند نیرویی را به اندازه کافی قوی تولید کند تا یک پوشش را از محل نصب جدا کند. توصیه می شود که در مواردی که نیاز به نصب روکش در معرض باد شدید باشد، از انواع پوشش بسته با بست های  استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *