دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

نحوه صحیح نصب سینی کابل

نحوه نصب صحیح سینی کابل

نحوه نصب صحیح سینی کابل با توجه به استاندارد های NEMA مانند NEMA VE-1 و NEMA VE-2 انجام شده و محصولات برای نصب و طراحی  آماده می شوند. سپس بر اساس کد ملی برق (NEC) الزامات و محدودیت های بارگیری کابل را می توان تعیین کرد. علاوه بر این، عوامل مربوط به ایمنی سینی کابل برق باید به طور دقیق رعایت شود. به طور مثال سینی کابلهایی که در معرض تنش و لرزش قرار دارند، باید با توجه به این موارد طراحی شوند. باید هر گونه حوادث احتمالی را در نظر گرفت و  براین اساس آنها را طراحی کرد.

نکات مهم برای سینی های برق، بررسی مقاومت آنها در برابر خطرات، احتمال اشتعال و انتشار آتش بین سینی های مجاور و انتقال آن به دیگر نقاط مجموعه باشد. این مربوط به جنس کابلها، طرح سینی های برق، سیستم محافظت در برابر آتش و سیستم تهویه مجموعه می باشد. در یک مورد کلاسیک، تکنسین ها با استفاده از شعله شمع جهت جریان هوا را از طریق نفوذ بین کابلها بررسی می کردند.

نصب سینی کابل

نصب کنندگان سینی کابل باید در نظر داشته باشند که طراحی سیستم سینی کابل باید مطابق با NEC ماده 392،NEMA VE 1 ، IEC 61537 باشد و از شیوه های کاری ایمن پیروی کنند که در NFPA 70E و NEMA VE 2 شرح داده شده است.

دستورالعمل ها و اطلاعات موجود در این مقاله به منظور پوشش دادن تمام جزئیات یا تغییرات در سیستم های سینی برق نیست و همچنین هیچ ایده ای در خصوص روش های نصب احتمالی را نیز در بر نمی گیرد. توصیه می شود که کار نصب و راه اندازی سینی ها توسط پرسنل واجد شرایط، ترجیحاً یک پیمانکار برق معتبر و آشنا با شیوه های استاندارد های ساخت و طراحی سینی برق، تجهیزات الکتریکی و ایمنی سیستم های سیم کشی برق انجام شود.

 

نحوه نصب صحیح سینی کابل

 

قدم اول : بررسی نوع کابل

بر اساس ماده NEC318، سیم و کابل های شبکه و دیتا ممکن است در هر نوع سینی کابل استاندارد، نصب شوند. اما کابل های فشار قوی به علت ایجاد گرما در اثر عبور جریان فقط در نردبان کابل یا سینی کابلهای مشبک که دارای تهویه مناسب و گردش هوا می باشند، نصب می شود. به طور کلی، سیم و کابلهای انعطاف پذیر، کابلهای مخابراتی و شبکه را در سینی های بدون پانچ می توان نصب کرد. همچنین کابلهای حساس (به عنوان مثال فیبر نوری) نیز معمولاً در سینی های برق ساده و بدون پانچ باید نصب شود تا از آسیب های محیطی دور باشند. سیم و کابلهای بزرگتر (فشار قوی) و دارای انعطاف پذیری کمتر، معمولاً در سینی های پانچ شده و نردبان کابل نصب می شوند.

نصب سیستم پشتیبانی (ساپورت)

باید احتیاط شود که پشتیبانی از سینی های کابل باید استحکام و قابلیت بار کاری کافی را برای برآوردن نیاز بار سیستم سیم کشی سینی فراهم کند. باید به بار های مربوط به متعلقات کابل در آینده یا هر بار اضافی دیگری که ممکن است به سیستم سینی برق یا سیستم پشتیبانی (ساپورت های) سینی اعمال می شود، توجه شود.

روش های مختلفی برای پشتیبانی از سینی های برق وجود دارد. متداول ترین روش برای نصب سینی های برق به شکل دیواری و استفاده از ساپورت ها دیواری می باشد. همچنین از میله راد (پیچ متری) و ریل برای ساخت آویز های سقفی و نصب سینی ها به شکل سقفی مورد استفاده قرار می گیرد.

نصب شاخه های سینی کابل

پس از قرار گرفتن سیستم ساپورت (براکت ها)، نصب سینی کابل می تواند در هر مکانی که در نظر گرفته شده است، شروع شود. نیازی به گذاشتن ابتدای یک شاخه از سینی بر روی براکت ها نمی باشد. ایده آل است که شاخه های سینی را طوری قرار دهید که تکیه گاه (براکت) در میانه های سینی قرار گیرند. این امر استحکام و مقاومت سینی برق را به حداکثر می رساند. برای شروع مراحل نصب، یک شاخه از سینی برق را بر روی دو براکت قرار دهید تا انتهای هر شاخه مستقیماً روی تکیه گاه نباشد. اگر فاصله در نظر گرفته شده برای پشتیبانی برابر با  طول یک شاخه از سینی ها باشد، باید دو قطعه را برای این مرحله به هم وصل کنید. که این امر توسط رابط سینی کابل امکان پذیر می باشد و سپس مرحله بالا را انجام دهید

سینی های برق قدیمی ( در صورت وجود ) و جدید را می توان تطبیق داد، اما این تغییرات میدانی ( اهداف توسعه ای ) باید فقط توسط پرسنل واجد شرایط (ترجیحاً یک پیمانکار برق معتبر) انجام شود.

 

نصب شاخه های سینی کابل

 

الزامات جداسازی کابل ها

کاربرد دیوایدر (دیواره جداکننده) برای جدا کردن انواع کابل و سیم های مورد استفاده در سینی های برق می باشد. مطابق با NEC 318-6 (f) برای کابل های بالای 600 ولت که در یک سینی کابل نصب شده است باید از دیوایدر استفاده شود. با این حال، هنگامی که کابل های نوع MC با ولتاژ کمتر از 600 ولت در سینی برق با کابلهای 600 ولت یا کمتر نصب می شوند، هیچ مانعی لازم نیست. دیوایدر ها باید از جنس سینی برق ساخته شوند. همچنین هنگام سفارش دیواره جداکننده، باید دقت تمود که ارتفاع آن باید با ارتفاع لبه سینی مطابقت داشته باشد.

محدودیت فضای نصب

هنگام انتخاب عرض، طول و ارتفاع سینی ها، هرگونه مواردی که می تواند باعث جلوگیری از نصب سینی برق شود، باید در نظر گرفته شود. برای نصب سیستم های پشتیبانی و دسترسی آسان به کابلها باید فاصله کافی وجود داشته باشد. شعاع خمش ایده آل برای اتصالات سینی برق معمولاً با شعاع خمش و انعطاف پذیری کابلهایی که باید در سینی قرار گیرد، تعیین می شود. به طور معمول، تولید کننده های کابل برای هر کابلی حداقل میزان خمش را در مشخصات فنی کابلها ذکر می کنند. شعاع اتصالات سینی ها باید مساوی یا بزرگتر از حداقل شعاع خم شدن بزرگترین کابلها باشد که ممکن است نصب شود. هنگامی که چندین کابل قرار است در یک سینی برق قرار گیرند، ممکن است شعاع خم شدن بیشتری برای سهولت در نصب کابل مطلوب باشد.

* استاندارد NEMA VE-2 به طور کامل نکات مربوط به نحوه صحیح نصب سینی و سیستم های پشتیبانی از آنها، بیان می کند. برای مشاهده کامل فایل این استاندارد و مشاهده سایر جزئیات در خصوص طراحی و نصب سینی برق می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

* NEMA VE2 “CABLE TRAY INSTALLATION GUIDELINES”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *