دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

وال پست و انواع آن

وال پست و انواع آن

وال پست و انواع آن عنوان مطلبی است که ذر ذیل به توضیح آن می پردازیم. شاید تا بحال در ساختمان های در حال ساخت مشاهده کرده باشید که در میان قاب ها و در دل دیوار پروفیل هایی با نمره پایین قرار گرفته است و از خودتان بپرسید که علت استفاده از این قطعه برای چه چیزی می باشد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع والپست و اینکه چه کاربردی دارد آشنا کنیم.

شرکت توان گستر بهین به عنوان تولید کننده انواع سینی کابل گالوانیزه و رنگ شده و اتصالات و تجهیزات جانبی تولید این قطعات را در برنامه کاری خود قرار داده است و با تولید این محصولات سهم بسزایی در تحکیم سازه ساختمانها به عهده دارد.

وال پست و انواع آن

وال پست چیست ؟

وال پست (Wallpost) در لغت همان گونه که از نامش مشخص است نگهدارنده دیوار می باشد. به طور کلی وال پست مجموعه ای از اعضا است که برای حفظ یکپارچگی و جلوگیری از تغییر شکل خارج از صفحه دیوار تحت بارهایی مانند باد و زلزله استفاده می گردد. این تجهیزات باعث درگیر شدن دیوار با اسکلت و در نتیجه موجب استحکام دیوار خواهد شد. این قطعه که عمدتا به صورت یک تیر (ستون) طراحی می گردد، در انتهای سالن های صنعتی و به طور کل فریم های با دهانه بالا که انتهای آن با دیوار پوشش می گردد، قرار می گیرد. به طور کلی اتصال آن در انتهای متصل به فریم به صورت لوبیایی جهت مراحل نصب و بر روی فونداسیون به صورت مفصل می باشد.

 

وال پست چیست ؟

 

انواع وال پست

والپست به دو دسته وال پست قائم و وال پست افقی تقسیم بندی می شود. نحوه عملکرد والپست قائم و افقی به گونه ای است که باعث ایجاد درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام بخشیدن به دیوار می شود.

انواع این تجهیز از نظر اجرایی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود. همان گونه که قبلا نیز به این نکته اشاره شد، یکی از روش های اجرای والپست با استفاده از انکربولت صورت می گیرد. از دیگر روش های اجرای آن می توان به اجرای تسمه دور ستون، اتصال دیوار به ستون به واسطه استفاده از میلگرد، مهار دیوار به واسطه تعبیه میلگرد در داخل ستون ها، استفاده از میلگرد در کف برای مهار دیوار، مهار دیوار از طریق عبور میلگرد در داخل سوراخ قالب ها و اجرای وال پست به عنوان جان پناه، اشاره کرد.

نوع اتصال باید به گونه ای باشد که اجزاء قائم در سقف و کف ساختمان مهار شوند. به این منظور قبل از بتن ریزی داخل قالب ها، پلیت جایگزین شده و پس از پایان بتن ریزی از پلیت ها برای نصب آن استفاده می شود. از دیگر روش های جایگزینی پلیت ها می توان به استفاده از انکر بولت ها اشاره کرد.

1- وال پستهای قائم ( عمودی )

والپست قائم از قطعات ناودانی یا نبشی به صورت منقطع یا پیوسته جهت مهار خارج از صفحه دیوار بدون اتصال مستقیم دیوار به ستون اجرا می گردد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد دیوار میان قاب در حد فاصل والپست و دیوار از مصالح تراکم پذیر نظیر یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت با ضخامت 0.01 میلیمتر ارتفاع دیوار استفاده می گردد.

وال پست قائم

 

2- وال پستهای افقی

والپست افقی از قطعات ناودانی یا نبشی به صورت منقطع یا پیوسته جهت مهار خارج از صفحه دیوار بدون اتصال مستقیم دیوار به تیر اجرا می گردد. حداقل فاصله بالای دیوار تا زیر سقف برابر با بیشترین مقدار، 25 میلیمتر و حداکثر خیز دراز مدت سقف در امتداد دیوار در نظر گرفته شود. فاصله بالای دیوار تا سقف باید در حدی باشد که تیر بتواند آزادانه خیز داده و اتصالی با دیوار ننماید. در صورت استفاده از میلگرد بستر در آخرین ردیف دیوار می توان والپست‏های افقی را حذف کرد.

وال پست افقی

 

انواع وال پست و مهار دیوار از نظر اجرایی

– اجرای وال پستها با انکر بولت و نبشی کشی

– اتصال دیوار به ستون با میلگرد

– اجرای تسمه دور ستون

– مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستون های مجاور

– مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف

– مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب ها

– اجرای والپست برای جان پناه بام (وال پست جان پناه)

 

* همانطور که میدانید والپست یک المان غیر سازه ایست که بسته به نظر مهندس طراح ممکن است در ساختمان اجرا شود که با توجه به اجرا شدن یا نشدن آن، سختی میان قاب ها در طراحی سازه تغییر پیدا خواهد کرد. اما باید توجه داشت که اجرای درست آن باعث کنترل خرابی دیوار ما در سازه به خصوص به هنگام زلزله می شود. نمونه ای از اجرای اصولی والپست‌ های افقی و عمودی با جزییات اجرایی در شکل زیر مشاهده میکنیم:

 

انواع وال پست و مهار دیوار از نظر اجرایی

 

اهمیت استفاده از والپست 

علیرغم اهمیت اجرای این المان در سازه‌ ها، اجرای والپستها در سازه‌ های شهری در ایران پیشینه چندانی نداشته و تقریباً محدود به یک دهه‌ ی اخیر می‌گردد، اما با این حال همچنان در بسیاری از سازه‌ هایی که در کشورمان ساخته می‌شوند اجرای این تجهیز یا انجام نمی شود و یا محاسبه و اجرای آن همراه با نقاط ضعف اساسی صورت می‌گیرد.

تفکری که در بین مهندسان طراح وجود دارد لزوم بر سالم ماندن المان‌ های اصلی سازه یعنی تیر، ستون و سقف‌ها می باشد و سالم بودن این بخش ها ضامن عملکرد مناسب سازه است. اما زلزله های اخیر به خصوص زلزله کرمانشاه نشان داد حتی در شرایطی که سازه پایدار بماند و به اعضای اصلی آن آسیبی وارد نشود، آسیب در اعضای غیر سازه ای (دیوارهای پیرامونی، تیغه‌ها، نماهای ساختمان، تاسیسات و …) ممکن است عملکرد کلی سازه را زیر سؤال برده و آسیب های اقتصادی و حتی جانی جبران ناپذیری پدید آورد. چرا که سختی میان قاب ها تاثیری مستقیمی در سازه دارد از این رو می توان به اهمیت استفاده از والپست را پی برد.

وال پست در مقررات ملی ساختمان

طبق تعریف بند 3-7 صفحه 64 آئین نامه 2800 ویرایش دوم حداکثر طول مجاز دیوار غیر سازه ای یا تیغه ای بین دو پشت بند عبارتست از 40 برابر ضخامت دیوار یا تیغه و یا 6 متر هر کدام کمتر باشد و حداکثر ارتفاع مجاز دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها از تراز کف مجاور 3.5 متر می باشد.

آیین نامه وال پستها

در شرایط فوق نیازی به اجرای والپستهای قائم یا افقی نیست، ولی در صورت اضافه شدن دهنه ها یا ارتفاع نیاز به استفاده از قطعات می باشد.لبه قائم تيغه ها نبايد آزاد باشد. اين لبه ها بايد به يك تيغه ديگر يا يك ديوار عمود بر آن، يا يكي از اجزاي سازه يا ستونی كه به همين منظور از فولاد، بتن آرمه يا چوب تعبيه مي شود، با اتصال كافي داشته باشد.

ستون مي تواند از يك ناوداني حداقل نمره 6 يا معادل آن از فولاد ،بتن آرمه يا چوب تشكيل شده باشد. اگر طول تيغه پشت بندكمتر از 1.5 متر باشد، از لبه آن مي تواند آزاد باشد. اجرای صحیح وال پست دیوار های محوطه، جهت مقاومت در برابر باد و سایر عوامل جوی می باشد.

بندهای آئین نامه ای اجرای والپست وادارهای عمودی

طبق بند 4-9-1-3 مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، می بایست کلیه دیوارهای پیرامونی جهت مقاومت در برابر زلزله توسط وادارهای عمودی یا والپست ایمن گردند. طبق بند 4-9-1-3 مبحث چهارم مقررات ملی در صفحات 103 و 104 ویرایش چهارم نحوه اتصال و الزام به اجرای وادار عمودی وال پست توضیح داده شده است.

رعایت ضوابط مبحث ششم مقررات ملی در مورد وال پست الزامی است همچنین بند 5-3-4 و بند 4-5-4 ویرایش چهارم آیین نامه 2800 که البته مربوط به ساختمان هشت سقف به بالا می باشد الزامی است. همچنین در مورد مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان بند 8-3-1-11 ص 27 ویرایش 92 رجوع کرده که در مورد اتصال اجزای غیرسازه ای به اجزای سازه ای توضیح داده شده است.

کنترل هشتی گیر دیوارها و اجرای صحیح وادارهای عمودی (وال پست ها) و وادارهای افقی دیوار ها در انطباق با نقشه ها و مطابق بند 7-5-3 آیین نامه 2800 و بند 4-9-1 مبحث چهارم مقررات ملی می باشد.

روش استفاده از والپست منقطع

1-  روش اتصال دیوار به اعضاي قائم سازها

اتصال لبه قائم دیوار ها به ستون ها و دیوارهاي برشی ساختمان یا هر عضو قائم ساز هاي دیگر در سازه باید به گونه اي باشد که ممانعتی در برابر دریفت نسبی ساختمان ایجاد نکند. در دیوار هاي پانلی نیازي به اتصال بین دیوار و ستون وجود ندارد و فواصل بین این دو باید با مواد تراکم پذیر مانند پشم سنگ ضد رطوبت پر شود و بر روي آن در نازك کاري از یک لایه شبکه الیاف یا رابیتس استفاده شود.

2- اتصال کشویی به صورت ناودانی یا دو نبشی

یکی از روش هاي مناسب براي اتصال دیوار به عضو قائم سازه اي، استفاده از اتصال کشویی، به وسیله نبشی یا ناودانی منقطع یا پیوسته است. در مورد این اتصال نکات زیر حائز اهمیت است:

– قطعات نبشی و ناودانی می تواند از ورق فولادی گالوانیزه یا ورق سیاه خم خورده باشند.

– هیچگونه اتصالی اعم از پیچ و میخ بین بال وال پست و دیوار نباید اجرا شود.

–  فاصله بین دیوار تا ستون با مواد انعطاف پذیر از قبیل پشم سنگ یا پلی استایرن پر شود.

– در مواردي که ستون فولادي باشد وال پست منقطه می تواند به ستون جوش شود.

 

روش استفاده از وال پست منقطع

 

3- روش اتصال دیوار به زیر سقف

اتصال دیوار به زیر سقف باید به صورت اتصال لغزشی، بدون اتصال مستقیم دیوار به سقف و با استفاده از مهار خارج از صفحه دیوار با قطعاتی از قبیل دو نبشی یا ناودانی اجرا گردد. انتخاب نوع اتصال بستگی به وضعیت دیواري دارد که بین اعضاي قائم شامل ستون، دیوار و یا وادار مهار شده است. حداقل فاصله بالاي دیوار تا زیر سقف برابر با بیشترین مقدار، 25 میلیمتر و حداکثر خیز دراز مدت سقف در امتداد دیوار در نظر گرفته شود.

لبه بالایی دیوار را می توان با استفاده از دو نبشی و یا ناودانی که به طریق مناسب به سقف سازه متصل می شود مهار نمود. ناودانی و یا نبشی ها نباید به دیوار یا وادار پیچ، میخ و یا جوش گردند. با این اتصال امکان حرکت آزادانه دیوار در درون صفحه تامین می گردد. فاصله بالاي دیوار تا سقف باید در حدي باشد که تیر بتواند آزادانه خیز داده و اتصالی با دیوار پیدا نکند.

نبشی ها به ترتیب ابتدا در یک سمت اجرا و پس از دیوارچینی و قرارگیري بالاترین بلوك دیوار، نبشی دوم متصل می شود. نبشی می تواند به صورت سرد نورد یا گرم نورد و به شکل منقطع یا پیوسته باشد. می توان به جاي مهار خارج از صفحه دیوار در تراز سقف، آخرین ردیف دیوار را به وسیله میلگرد یا بست مسلح نمود. در این صورت توجه شود که در محاسبات دیوار به صورت یک صفحه یک طرفه لحاظ شود و کل بار جانبی وارده به دیوار در طراحی وادارها و المان هاي مسلح کننده دیوار لحاظ شود.

 

روش اتصال دیوار به زیر سقف

 

نکات اجرایی والپست :

چنانچه پروفیل ارائه شده از طرف دستگاه مشاور دوبل نبشی باشد، بهتر است که در هنگام ساخت وال پست، دهانه­ ی آن ۱سانتی متر بیشتر از ضخامت دیوار مربوطه در نظر گرفته شود، تا تیغه کاملا داخل آن قرار بگیرد. همچنین در وال پست عمودی، بایستی در فواصل یک متر به یک متر با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۰، شاخک هایی را به قوطی یا نبشی های وال پست جوش داد تا گیرداری لازم بین تیغه و وال پست عمودی تامین شده و دیوار مورد نظر در هنگام وارد شدن بار های جانبی رفتار یکپارچه تری از خود نشان دهد.

در مکان هایی که وال پست در مجاورت ستون قرار می گیرد باید فاصله حدود 4 تا 5 سانتیمتری رعایت شود و بین وال پست و ستون از مصالح نرم مانند یونولیت یا پلاستوفوم استفاده کرد تا در صورت وارد شدن بارهای جانبی از جمله زلزله، ستون به دیوار فشار جانبی وارد نکند. جهت گیر داری بیشتر وال پست افقی، در فواصل 1 تا 1.5 متر با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۴ و بالاتر، به سازه سقف متصل می­ شوند.

همه پروفیل های مورد استفاده در ساخت وال پست های افقی و عمودی بایستی ضد زنگ خورده و جهت اتصال بهتر بین وال پست با دیوار های دو طرف و همچنین جلوگیری از ترک های ناشی از حرکات جانبی ساختمان در مرحله نازک کاری، روی آن توری مرغی یا رابیتس کشیده شود و با سیم گالوانیزه محکم گردد.

قیمت وال پست

والپست های تولید شده در شرکت توان گستر در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز شما طراحی و تولید می گردد. والپست ها با مشخصات فنی زیر تولید و در بازار عرضه می گردد. وال پست ها عمدتا به دو صورت منقطع گالوانیزه و منقطع رنگ شده تولید می گردد. وال پستهای رنگ شده از ورق سیاه تولید می گردد و سپس روی آن رنگ ضد زنگ زده می شود.

تمامی والپست ها در طول های 10 ، 15 و 40 سانت ساخته می شوند. همچنین ارتفاع لبه نیز 5 و 7 سانت در نظر گرفته می شود. همچنین این والپست ها در ضخامت های 1.5 میلیمتر و 2 میلیمتر تولید و در بازار عرضه می گردد. در زیر لیست قیمت وال پست های منقطع را می توانید مشاهده کنید.

لیست قیمت وال پست منقطع گالوانیزه با ارتفاع لبه 5 سانتی

طول (سانتیمتر) ضخامت ورق 1.5 میلیمتر ضخامت ورق 2 میلیمتر
10  160.000  200.000
15  200.000  250.000
40  490.000  620.000

 

لیست قیمت وال پست منقطع گالوانیزه با ارتفاع لبه 7 سانتی

طول (سانتیمتر) ضخامت ورق 1.5 میلیمتر ضخامت ورق 2 میلیمتر
10  175.000  220.000
15  240.000  300.000
40  550.000  680.000

 

قیمت وال پست منقطع گالوانیزه

 

لیست قیمت وال پست منقطع رنگ شده با ارتفاع لبه 5 سانتی

طول (سانتیمتر) ضخامت ورق 1.5 میلیمتر ضخامت ورق 2 میلیمتر
10  150.000  190.000
15  192.000  240.000
40  490.000  610.000

 

لیست قیمت وال پست منقطع رنگ شده با ارتفاع لبه 7 سانتی

طول (سانتیمتر) ضخامت ورق 1.5 میلیمتر ضخامت ورق 2 میلیمتر
10  172.000  215.000
15  235.000  290.000
40  530.000  660.000

 

قیمت وال پست منقطع رنگ شده

 

* خریداران محترم می توانند برای ثبت سفارش و کسب اطلاع در خصوص نحوه خرید وال پست منقطع می توانند با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

 

راه های ارتباط با ما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *