دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

نصب سینی کابل

نصب سینی کابل

نصب سینی کابل در طراحی و اجرای تاسیسات الکتریکی یک پروژه نقش مهمی دارد. از سینی برق به منظور انتقال، محافظت، زیبایی و همچنین مرتب نمودن سیم ها و کابلکشی‌ بسیار زیاد استفاده می شود. علاوه بر این جهت نصب انواع مهتابی در زیر آن‌ها در ساختمان‌ها نیز کاربردی می باشد. کابلها باید در تمام طول مسیر تا رسیدن به بخش مورد نظر از درون سینی ها عبور کنند که این شامل انتقال به صورت عمودی و افقی می شود. سینی برق عمدتا از جنس ورق آهن با پوشش گالوانیزه مورد مصرف قرار می گیرند. اما برخی مواقع از جنس استیل و آهن رنگ شده و حتی از جنس پلاستیک نیز تولید می شود.

نصب سینی کابل

 

نصب سینی کابل در صنایع گوناگونی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد و ساختمان، فرودگاهی، مراکز تجاری و … رواج یافته است. برای نصب سینی از انواع سینی برق شامل سینی تخت (کانال)، سینی پانچ شده، نردبان کابل و سبد می توان استفاده کرد، که هر کدام شرایط و ویژگی های مخصوص به خود دارند و برای مکان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال از سینی برق پانچ شده برای نصب در سوله ها و پارکینگ ها استفاده می شود. از نردبان به علت استحکام و ایجاد گردش هوای بهتر، برای کابلهای فشار قوی و همچنین در تونل ها استفاده می شود. همچنین از  سینی گالوانیزه گرم برای نصب  در محیط هایی که مرطوب می باشند و یا محیط های اسیدی استفاده می شود.

از مزایای نصب سینی برق عمدتا در کارخانجات و مراکز صنعتی استفاده می شود. نصب سینی کابل گالوانیزه به این صورت است که ساپورت ها به وسیله پیچ و مهره در داخل دیوار و روی ستون های سقف کارگاه نصب می شود و سینی ها روی ان قرار می گیرند. سپس به تناسب هر دستگاه یک کابل از روی سینی به طرف پایین کشیده می شود. قابل ذکر است جهت گردش هوا در داخل سینی برق و حفظ دمای مطلوب، سینی ها پانچ می شوند. سینی های کابل به شکل مشبک و غیر مشبک مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی طراحی و ساخته می شوند، به طوریکه کمترین مقدار ضایعات ورق و بیشتربن استحکام، مقاومت، تحمل بار و دوام کافی در شرایط مختلف آب و هوایی را دارا باشد.

در مجموعه ها یا پروژه هایی که نیاز به کابلکشی دارند، سینی اولین و بهترین گزینه برای پیمانکاران می باشد. زیرا هم برای تحمل وزن کابلها مناسب است و هم برای نظم دادن و مرتب نمودن کابلها. نصب سینی برق در مقایسه با روش های قدیمی سیم‌‌کشی، مزایای بسیاری دارد، هم مقرون به صرفه است، هم مطمئن و همچنین نصب آن بسیار سریع و آسان است. مزیت دیگر سینی، سهولت در استفاده از آن‌هاست، و چون با اتصالات بسیاری ساده به هم متصل می‌شوند، نصب سینی در محل اجرای پروژه بسیار راحتتر از سایر روش ها می باشد.

 

نصب سینی برق در کارخانه ها و مجتمع های صنعتی

نصب سینی کابل گالوانیزه سرد و گرم

یکی از موضوعاتی که در خصوص سینی برق همیشه مطرح می شود، نصب سینی ها می باشد. به عبارت دیگر سینی ها را نباید خارج از معیار های استاندارد تعریف شده نصب نمود. از این حیث باید از کارشناسان و نصاب های حرفه ای برای نصب استفاده کرد. سینی برق هم در سطح زمین و هم در زیر سقف و هم بر روی دیوار نصب می شوند. سینی ها به شکل افقی در سطح زمین معمولا در فاصله ای حدودا 10 سانتیمتر از سطح زمین نصب می شود. این در حالی است که فاصله سینی برق در هنگام نصب به صورت سقفی چیزی در حدود 30 الی 50 سانتی متر از سقف می باشد. البته اگر ارتفاع سقف تا سطح زمین بیش از 3 متر باشد، می توان ارتفاع نصب سینی کابل را پایین تر از حد استاندارد در نظر گرفت. البته به طوری که مزاحمتی برای رفت و آمد افراد و تردد خودرو ها ایجاد نکند.

نصب سینی ها باید به صورتی انجام پذیرد که علاوه بر اجرای صحیح فرایند نصب، کوتاه ترین مسیر برای سینی کشی برق استفاده شود. به طور کلی در هنگام نصب سینی باید به شرایط محیطی و وجود سیم اتصال به زمین اطمینان حاصل کرد. سینی برق از جمله تجهیزاتی می باشد که اجرای سیم کشی و کابلکشی تاسیسات الکتریکی پروژه ها را سهولت می بخشند. سینی کابلها به علت ویژگی های خاصی که دارند، باعث افزایش طول عمر و سرعت در اجرای کابلکشی در تاسیسات برقی می شوند. به طور کلی روش های مختلفی جهت نصب و اجرای سینی در صنایع وجود دارد که هر یک متناسب با شرایط محیطی و محلی که می خواهد نصب شود، مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی پیش از آنکه به نصب سینی بپردازید، بهتر است مطابق با نقشه ای از پیش تعیین شده مسیر تقریبی اجرای سینی برق را تخمین زده و سپس فرایند نصب را شروع کنید.

 

نصب سینی کابل گالوانیزه سرد و گرم

 

نصب سینی علاوه بر فواید متعددی که دارد، از نظر نصب و راه اندازی بسیار راحت بوده و مناسب ترین گزینه برای استفاده در سیستم سیم کشی در تاسیسات الکتریکی هر پروژه ایی می‌باشد.

نصب این تجهیز بسیار آسان است و تنها به چند ابزار ساده برای نصب نیاز دارد. با توجه به آماده بودن اتصالات سینی ها در بازار، عدم نیاز به برشکاری و خم کردن و همچنین راحتی نصب، با استفاده از سیستم سینی ، نیروی کار حدود 50% کاهش می‌یابد.

جهت نصب سینی کابلها اکثرا از روش نصب به دیوار و یا سقف استفاده می شود، البته در موارد خیلی کمی هم از سینی در زیر زمین استفاده می شود. سینی را باید با توجه به نوع استفاده و تعداد کابلها، وزن و شرایط آب و هوایی و گرمایی که کابلها تولید می کنند، انتخاب کرد.

در هنگام نصب سینی برق باید به فضای در دسترس توجه داشته باشیم تا روش درستی را برای نصب انتخاب کنیم. سینی ها را باید با استفاده از رابط های مستحکم به یکدیگر متصل کرد و در مواردی که نیاز است کابلها دارای خم شوند باید از زانو های سینی برق استفاده کرد تا در مسیر حرکت کابلها به مشکلی برنخورید.

نخستین روش نصب ساده به استفاده از ساپورت های دیواری می باشد، در این روش باید ساپورت های دیواری متناسب با سینی برق انتخاب شود و توسط پیچ و مهره به دیوار نصب گردد.

در مرحله بعد باید سینی ها را با پیچ و مهره به طور محکم به این ساپورت دیواری نصب کرد، این روش برای زمانی مناسب است که قرار است سینی از کنار دیوار عبور کند و در زمانی که قرار است از میان دیوار عبور کند باید از روش دیگری استفاده کرد که استفاده از ساپورت سقفی می باشد که آنها را به سقف متصل می کنند و سینی را روی آنها نصب می کنند.

روش های مختلف نصب سینی کابل

نصب سینی ها عمدتا به دو روش ساپورت سقفی و ساپورت دیواری انجام می گیرد. ضمن اینکه در برخی موارد نیز سینی در روی سطح زمین و در فاصله مشخصی از سطح زمین نصب می شوند.

روش نصب سینی ها به صورت سقفی 

این روش راحت ترین روش نصب سینی کابل می باشد. به طوری که ساپورت های سقفی که به شکل U و یک براکت در درون آن می باشد، هستند به سقف متصل شده و سینی های برق بر روی آن قرار می گیرند. در واقع این روش قدیمی ترین روش نگهداری کابلها است که امروزه به شکلی نوین انجام می شود. ارتفاع نصب این سینی ها نیز بستگی به شرایط محیط داشته و باید طوری نصب شوند که مانع رفت و آمد نشوند. همچنین ساپورت ها باید در فاصله یک متری از هم نصب شوند.

روش نصب سینی کابل به صورت دیواری

در این روش ساپورت های دیواری هم اندازه با عرض سینی در نظر گرفته می شود و توسط رول‌پلاک به دیوار نصب می گردد. سپس، سینی برق بر روی آن قرار گرفته تا امکان بستن سینی  فراهم شود. سینی با پیچ و مهره مخصوص نصب به ساپورت دیواری بسته می شوند تا هیچ گونه حرکتی نداشته باشند. این روش نصب برای مواقعی کاربرد دارد که سینی ها از کنار دیوار عبور می کند.

 

روش نصب سینی کابل به صورت دیواری

تعیین نوع و تعداد ساپورت مورد نیاز برای نصب سینی کابل

عمدتا نوع ساپورتی که به منظور نصب سینی کابلها تعیین می شود، به محل نصب سینی برق بستگی دارد. در صورتی که مجری تاسیسات الکتریکی پروژه ایی، مسیر نصب و اجرای سینی را در کنار دیوار در نظر گرفته باشد، باید از ساپورت دیواری و در صورتی که مسیر اجرای سینی از دیوار فاصله داشته باشد، ساپورت سقفی باید انتخاب گردد.

برای آنکه بتوانید تعداد ساپورت های مورد نیاز جهت نصب سینی را برآورد کنید، می بایست وزن سینی و کابلهایی که قرار است بر روی سینی قرار گیرد، توجه شود.

به طور معمول مهندسین برق به ازای هر یک متر یک عدد ساپورت در نظر می گیرند. باید دقت داشته باشید در صورتی که وزن کابلها مورد نظر شما بیش از حد معمول باشد، باید فاصله بین ساپورت ها را تا ۴۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

به طور کلی مهمترین بخش در فرایند نصب سینی، نصب ساپورت های آن است. برای نصب ساپورت باید به این نکته دقت نمود که سقف و دیوار از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند و قابلیت سوراخ کاری در آن ها وجود داشته باشد. در بلوک های آجری نمی توان سوراخ کاری انجام داد چرا که از استحکام کافی برخوردار نیستند. در این مرحله سقف و یا دیوار را توسط دریل سوراخ کرده و انکر بولت را درون آن قرار می دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *