دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

فرآیند 6 مرحله ای طراحی سیستم سینی کابل

فرآیند 6 مرحله ای طراحی سیستم سینی کابل

قبل از اینکه بتوان سیستم سینی برق را انتخاب کرد، باید یک سری نکات مهم را برای طراحی سیستم سینی کابل خود در نظر گرفت. شرکت توان گستر برای این مسئله یک فرآیند 6 مرحله ای ساده را برای راهنمایی شما در هنگام انتخاب و طراحی مناسب پروژه هایتان ایجاد کرده است که به کمک این موارد می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

1- انتخاب مواد اولیه و پوشش محافظ

2- تعیین نوع باری که قرار است روی سینی قرار گیرد.

3- انتخاب نوع سینی برق

4- انتخاب ابعاد مناسب سینی ها

5- تعیین نوع و تعداد اتصالات و لوازم جانبی سینی برق

6-  در نظر گرفتن انحراف

 

طراحی سیستم سینی برق

1- انتخاب مواد اولیه و پوشش محافظ

شرکت توان گستر سیستم های سینی ساخته شده از فولاد مقاوم در برابر خوردگی، فولاد ضد زنگ و آلیاژهای آلومینیوم را به همراه پوشش های مقاوم در برابر خوردگی، از جمله گالوانیزه (روی)،  رنگ مخصوص کوره ای (الکترواستاتیک) ارائه می دهد.

2- تعیین نوع و وزن باری که قرار است روی سینی کابل قرار بگیرد

استاندارد NEMA VE-1 12 کلاس بار را تعریف می کند. درجه بندی بار باید شامل وزن کابلها به علاوه بارهای احتمال (باد یا برف) باشد. بنابراین ظرفیت و میزان بار قابل تحمل سینی برق برای کابلها در محیط های بیرونی مقداری باید کاهش پیدا کند تا در صورت وقوع بار های احتمالی مانند بارش برف، باران یا وزش باد با مشکل مواجه نشوید.

از آنجایی که هزینه های کار و کوپلینگ برای طول مشخصی از سینی مشابه است، کلاس های سنگین تر بر اساس طول بار مقرون به صرفه تر هستند. بنابراین طراح باید سبک ترین کلاس سینی برق را که با وزن مورد نیاز سینی کابل سازگار است را مشخص کند.

 

3- انتخاب نوع سینی کابل

در طراحی سیستم سینی کابل سه مدل اصلی مورد توجه قرار گرفته و تولید می گردد که عبارتند از :

نردبان کابل : سینی کابل نردبانی سازه ای پیش ساخته متشکل از دو ریل جانبی طولی است که توسط اعضای عرضی مجزا (پله ها) به هم متصل شده اند.

سینی کابل پانچ شده : سینی مشبک ساختاری پیش‌ساخته است که کف سینی به صورت سوراخ دار (پانچ توسط دستگاه CNC) ‌و در داخل لبه های کناری، طولی یکپارچه یا مجزا تشکیل شده است.

سینی کابل بدون پانچ : سینی کف تخت (بدون پانچ) یک سازه پیش ساخته بدون سوراخ در قسمت جان سینی می باشد.

4- انتخاب ابعاد مناسب در طراحی سینی کابل

عرض یا ارتفاع سینی ها تابعی از تعداد، اندازه، فاصله و وزن کابلهای موجود در سینی برق می باشد. سینی کابل استاندارد در عرض های 5 سانتی متر تا 100 سانتی قابل تولید می باشند. هنگام تعیین عرض، مهم است که به یاد داشته باشید که با افزایش عرض، رتبه بار تغییر نمی کند.

اگر میزان بار سینی ها اجازه دهد، کابلها را می توان در عمق بیشتری در سینی برق انباشته کرد. اکثر کلاس های سینی در ارتفاع های استاندارد 3 سانتیمتر تا 10 سانتیمتر موجود هستند. برای حفظ گردش هوای مورد نیاز بین کابلها ممکن است از بست کابل یا سایر وسایل فاصله دهنده استفاده شود.

 

انتخاب ابعاد مناسب سینی کابل

 

5- تعیین نوع و تعداد اتصالات و لوازم جانبی سینی برق

ازاتصالات و لوازم جانبی سینی برق برای تغییر اندازه یا جهت دادن به سینی ها استفاده می شود. مهمترین تصمیمی که باید در طراحی اتصالات گرفته شود مربوط به شعاع خمش کابلها می باشد. شعاع خمش، چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی، می تواند 30، 60، 90 و 120 سانتیمتر یا حتی بیشتر بر اساس سفارش خریدار باشد.

انتخاب نیاز به مصالحه با ملاحظات فضای موجود، حداقل شعاع خمش کابل ها، سهولت کشیدن کابلها و هزینه دارد. شعاع خمش معمولا 60 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. اتصالات برای زوایای 30 درجه، 45 درجه، 60 درجه و 90 درجه نیز قابل تولید است. هنگامی که یک زاویه استاندارد برای نصب کارایی ندارد، می توان از اتصالات میدانی یا زانو های قابل تنظیم استفاده کرد. ممکن است لازم باشد در این نقاط ساپورت به سینی اضافه شود.

6- در نظر گرفتن انحراف در طراحی سیستم سینی

انحراف سینی برق بر ظاهر نصب تأثیر می گذارد، اما این یک مشکل ساختاری نیست. در مورد سینی کابلهای غیر فلزی، انحراف ممکن است تحت تأثیر دما های بالا اتفاق بیوفتد.

* با این حال، برای بسیاری از پروژه ها، ممکن است لازم باشد موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

– وزن سینی کابل، که بر هزینه سازه پشتیبانی و سهولت در نصب آن تأثیر گذار می باشد.

– مقاومت در برابر خوردگی

– اثر گالوانیک می تواند باعث خوردگی شود حتی اگر مواد سینی برق در برابر شرایط محیطی مقاوم باشد.

– انبساط حرارتی نیز باید در کابل کشی طولانی در نظر گرفته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *