دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات الهی، خیابان صارمی، پلاک ​12، واحد9

EnglishPersian

محاسبه رنج لوازم تابلو برق برای موتور های تک ضرب

محاسبه رنج لوازم تابلو برق برای موتور های تک ضرب

لوازم

تعیین رنج

فیوز اصلی

برای فیوز های تندکار (MCB) : 2 الی 3 برابر جریان نامی موتور

برای فیوز های کندکار : 1.7 برابر جریان نامی موتور

(با توجه به نوع بار از ​1.5 تا 2.2 برابر جریان نامی متغیر است)

برای کلید های (MPCB) : برابر جریان نامی موتور *(نکته 4)

کنتاکتور

رنج استاندارد جریان موتور *(نکته 5)

بیمتال

برابر جریان نامی موتور

طبق استاندارهای VDE  و IEC

نکته:

1- علت اینکه رنج فیوز تابلو را بالاتر از جریان نامی موتور محاسبه می کنیم جریان راه اندازی موتور در لحظه استارت (جریان اولیه) می باشد.

2- بیمتال نقش حفاظت جریان نامی موتور را در حالت زیر بار به عهده دارد بنابراین باید با مقدار جریان نامی موتور برابر باشد.

3- کلید های کمپکت MPCB تابلو برق جزو فیوز های کندکار محسوب می شوند بدیهی است که باید 1.7 برابر جریان نامی انتخاب باشد.

4- کلید های حرارتی نیز به فیوز های کندکار نسبت داده می شوند ولی به دلیل آنکه از نظر ساختار مانند بیمتال عمل می کند و روی آن ها پیچ تنظیم رنج وجود دارد باید مانند بیمتال برابر جریان نامی موتور انتخاب شوند.

* با توجه به نوع بار و مصرف برق رنج کلید حرارتی را می توان 5٪ بالاتر از جریان نامی در نظر گرفت. در نظر داشته باشید که بهترین حفاظت کننده برای موتور کلید حرارتی است.

5- کنتاکتور به علت کارکرد بالا (قطع و وصل زیاد) و تحمل جریان اولیه نسبت به نوع بار و تعداد ضربات آن باید بالاتر در نظر گرفته شود.

* منظور از رنج استاندارد موتور همان رنج نرمال است نه جریان محاسباتی. مثلا برای جریان نامی 54 آمپر رنج استاندارد 63 را در نظر میگیریم.

  – یکی دیگر از مهمترین عوامل انتخاب کنتاکتور کیفیت و عمر مفید آن است. مثلا در صورت استفاده از محصولات درجه یک برای جریان 100 آمپر کنتاکتور 100 آمپر کافیست ولی برای استفاده از محصولات درجه پایین تر به نسبت رنج کنتاکتور را نیز افزایش داد.

6- به طور کلی اگر به روش فرمولی محاسبه میکنید احتمال کمی تفاوت با جدول های جریان موتور وجود دارد که می تواند به دلایل زیر باشد:

کسینوس فی هر موتور- جریان اولیه راه انداز موتورها ۹(در مصارف مختلف جریان ها با هم فرق می کنند)- اختلاف ولتاژ در محل های مختلف-دور موتور-ولتاژی که در جدول محاسبه شده(400 یا 380) و …

مثال کاربردی 1

* می خواهیم یک دستگاه برش چوب را که دارای موتور 5/7 کیلووات است در شبکه سه فاز 400 ولت راه اندازی کنیم (کسینوس فی 8/0)

– چه لوازمی برای حفاظت کامل این دستگاه انتخاب کنیم .

– رنج دقیق آن ها را ذکر کنید.

ابتدا باید جریان نامی موتور را محاسبه کنیم.

این دستگاه را یک مصرف کننده عادی در نظر می گیریم یعنی هیچ یک از شرایطی مانند بار بیش از حد گرما و قطع و وصل زیاد که در ابتدای بخش اشاره کردیم را ندارد. در کل شرایط خاصی وجود ندارد که به موتور فشار زیادی وارد کند.

بنابراین در این موتور به علت اینکه توان بالایی ندارد و نیز نوع مصرف آن (برش چوب) که فشار زیادی به موتور نمی آورد می توان از هر فیوزی مانند فیوز بکس (ذوب شونده) مینیاتوری و کلید حرارتی استفاده کرد ولی با حفظ اصول جریان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *